Skriua/Skriva, Siljan 💛

Det var søndag, og vi ville på tur i det fine været 💛 Skriua eller Skriva, som lokalbefolkningen sier…….var målet vårt denne dagen. En kort, liten tur med fin utsikt. Dere ser den i det fjerne, der oppe.

Skriua betyr for mange takras…..og vi tenkte at da var det sikkert et fjell med fare for ras på en eller annen måte 🤔

Fjellet består av Syenitt, som er en 300 millioner gammel vulkansk bergart. Ganske interessant å lese om. Bergarten er hard og skrinn og det vokser lite der, men furuer liker seg selvfølgelig her også ☺️

Det var ca 1,6 km å gå….flott terreng.   Slakt oppover på fin sti. Svalt og fint i skogen (ehhhhh, men mygg og fluer) 🫣 det vil si, alle fluene og myggene var rundt meg (hvorfor skal jeg alltid være så omsvermet 🤣)…..   Olav merket ingen ting 😘

Uansett, det var nydelig på toppen. Flott utsikt. Flott temperatur og vær. Flott å bare nyte, kjenne på at vi lever 🤎💛🤎

Kos å ha noen å gå på tur sammen med 🩷🩵

Jeg leste at det var lite vegetasjon, og det var bare på fjellskrenten….for på toppen og innover der var det grønt og fint.

Og “langt i det fjerne”, egentlig retning Moheia, kunne vi skimte litt regnvær. Vi slapp unna været når vi gikk på tur, men kjørte cab og fikk ei skikkelig “bøttevis regnskyll” som gjorde oss våte før jeg fikk på taket 🤣

Jeg elsker svaberg og furuer, ingen tvil om det ❤️🤎❤️

🤎 Vakre trær 🤎

Heia, glad jente på toppen 🌸🩷🌸
Morsomt, et overrasket tre 😘

Retning Oppdalen, i Siljan

Jeg måtte ta to bilder for å få med hele furua 🤎🩷🌸🩷🤎

Det var vått i skogen i dag, kom nok ganske mye regn i går 💦🩵💦

Ikke furu det her, men ei flott gran med irrgrønne nye skudd 💚💚💚

Fin sti 😘

Der borte var vi 😘 jeg leste at folk klatrer og rappellerer her også. Det skal IKKE jeg gjøre 🥵

Jeg vet ikke om dere ser det, har prøvd å tegne, men vannet som kom “bøttevis” i går, har laget slalomtrasse nedover stien 😘

Dette er en flott årstid, frodig og grønt 💚

Vi parkerte faktisk ved Mummi huset ved Synken. Egentlig er dette et “luftehus” for rør som går i fjellet, ned til kraftstasjonen. Hadde vi gått litt forbi huset hadde vi kommet til “millionhullet”, som var et ras da de la røret i fjellet. Det ble en stor ekstra utgift, derav navnet.

Olav satte seg ned og var Snusmumriken som spilte fløyte ☺️

Ikke så mye blomster denne gangen, men disse små, gule gledet oss langs vegen 💛

“Langt der oppe” var vi, og neida….det var absolutt ikke langt….bare ser slik ut 🤪

💙💙 Vann er alltid ynda motiv.

Nei, dette er egentlig ikke reklame…..men nede ved hovedveien stoppet vi for jeg måtte mimre litt. Her hadde tante Agnes og onkel Ola Vestby butikk da jeg var liten. Vi kjørte ofte over heia og besøkte dem. Og jeg fikk alltid et drops eller en karamell. Gode barndomsminner ❤️

Mens vi stod her møtte vi han som har kjøpt dette huset, og butikken. Koselig kar som vi pratet lenge med. Og Olav og han fant tonen, felles kjente fra Hedalen 😘

Vel, vi var heldige. Regnværet kom da vi var i bilen (og vi fikk jo på taket så fort det lot seg gjøre) 😘

Vel hjemme kunne vi nyte varmen, sola og nydelige peoner. Jeg kjenner liksom at den dufter når jeg ser på bildet 😘 har kost meg og småpuslet i hagen resten av dagen ❤️🩷🌸🩷❤️🩷🌸🩷❤️🩷🌸🩷❤️