Geitebuvarden ❤️

“Hva skal du”, lurte rådyret på, når jeg gikk forbi en nabohage i dag morges 🤎

Jeg skulle en liten tur på Betanien sykehus, ta noen tester og snakke med en lege 🩷

Heldigvis har jeg ikke sjøgrens sykdom, som symptomene kan tilsi. Jeg snakket med en dyktig lege, som sa at verdiene i tårer og spytt var lave…..men ikke lave nok til å tro at det er sjøgrens sykdom…..hun kunne sendt meg videre til flere prøver, men blodprøver og urinprøve tilsier at mine plager skyldes andre grunner. Og om det hadde vært sjøgrens sykdom, så finnes det ikke medisiner/kurer for å bli bra.

Jeg fikk heller en god prat med legen, om det å leve med plagene…..hvordan dempe symptomene og følge med om det er noe som påvirker gode/dårlige perioder……

Plakaten på veggen bekrefter det jeg også tenker……vi er eksperter på oss selv 🩷 og slik er det i jobben min også, barn og foresatte vet best hvordan de har det.

Jeg var glad og lettet etter sykehusbesøket …og en tur til skogs fristet veldig 💚🤎💚

Det kom bra med regn i går, noe stien bar preg av i dag……

Vi sklei stadig vekk, måtte passe på hvor vi satte føttene…..

Heldigvis var det ikke glatt over alt. Fint at noen lager det fint for oss å gå…..og fjellstøvler var det riktige valget 🤎💚🤎

Stien var godt merket, med unntak av der det hadde vært hogst…..

“Altså, dette er egentlig stien vår”, sa Olav. Men i dag var mye av stien små bekker og vannpytter 💦

Og flotte røtter som slår ring rundt seg selv

Vi var i furuland 🤎🤎💛🤎🤎

Etter hvert fikk vi mer utsikt ☺️

Denne furua er ei skikkelig ugangskråke…. vokser litt hit og litt dit, i alle retninger. Får aldri bestemt seg, vil alle veger 🤣

Og så var vi på Geitebuvarden….og kunne nyte den flotte utsikten, alle veger.

Mot Ulefoss og Skien ☺️

Truende skyer, men vi fikk ikke regn 💙💦

Jeg trodde dette var et gammelt tårn hvor noen satt og så om det var brann noe sted, men det er feil.

Geitebuvarden har sitt navn etter en gård som lå rett under fjellet, og som het Geitebu.

Varden var der, for skikkelig lenge siden, men den ble brukt å varsle om det kom inntrengere til landet/området. Det er tørre stokker som ble tent på ved fare…..jungel-telegrafen før mobiltelefonenes tid 😘

Så lærte jeg noe nytt i dag også ☺️

Vi koste oss en liten stund på toppen før vi vendte nesa mot bilen igjen 🩵🤍🩵

“Knute” 

Når lynet slår ned i ei furu, så vokser den bare andre veger 🤣 lar seg ikke knekke. Slik er de fleste av oss mennesker også 🤔

Wow, se så vakkert røttene bare fletter seg rundt hverandre…….naturens håndverk 🩷

Se nøye på denne furua…..den nektet å dø, så den vokste bare dobbelt, selv om litt av den døde 🤎🤎💛🤎🤎

På veg tilbake gikk vi ut på et utsiktspunkt og så mot Ulefoss igjen. Hadde det vært skyfritt kunne vi sett Gaustatoppen også 😘

Stubber kan bli “rare” dyr……

Bare se her…….

Dette er en “Fjomp” 🤣

Det flotte med turen i dag var at vi hadde de fleste sansene i iherdig bruk hele tiden pga glatt, steinete, utfordrende underlag 🖤🩷🖤

Her var det kjedelig å gå, glatt og sølete…

Og plutselig dukket en mann med hjelm opp, midt i løypa vår. “Dere må snu nå”, sa han. HALLO, jeg ville ikke snu, vi skulle jo til bilen. Men jeg har lært å lytte til folk, og vi ble forklart at de snart skulle sprenge fjell rett i nærheten 😱 vi måtte trekke litt unna til sprengsalva var unnagjort 😘 joda, da kunne jeg godt gå litt tilbake 🤣 og jeg skal love dere at det smalt og rista godt i bakken 🫣 og om dere lurer nå, så var det varslet med skilt at sprengning kunne skje. Vi ventet på klarsignal fra den unge mannen med hjelm, og så gikk vi videre…..

Her var det sprengt….like greit å ikke få slike steiner regnende ned i hodet 😱 lurt å lytte til folk 🤣🫣

Rett ved parkeringa fant jeg dette “huset” til en nisse, hattifnatt, grådverg, huldretusse eller noen andre 💛

Det ble en flott tur sammen med kjæresten i dag også ❤️ nå skal vi feriere hver for oss en stund fremover……

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg