Lifjell (Rognlifjell og Trogatoppen), Telemark ☺️

Etter en natt i bilen var jeg klar for ny tur (jeg elsker å sove i bilen, og neste år oppgraderer jeg sannsynligvis til en litt større bil å sove i 😴) ☺️

Sommerfuglen på parkeringsplassen ønsket meg god tur 🦋

Her avsluttet jeg dagen i går, og startet i dag……i går hadde jeg fast plan om å gå til Himingen, mens i dag var jeg mer usikker på målet (det meste kom av seg selv undervegs) 🫣 men jeg hadde en topp jeg planla litt bakerst i hodet 😘

Jeg var tidlig ute i morges (07.30) så jeg fikk nyte slike fine spindelvev på bakken 🤍

Da jeg hadde gått et lite stykke, sjekket jeg toppen jeg ville gå til….men fant den ikke på kart jeg søkte opp. Tenkte at nå hadde jeg valgt feil rute, igjen, sukk 🫣 men her var det bittelitt molter og da sa hodet mitt “blås i toppen, bare vær på tur og kos deg” ☺️ topper er jo ikke viktig, ehhhhh 😱

Plutselig hørte jeg tunge dyreskritt foran meg…..men jeg så ikke noe dyr. Fant bare disse sporene 😘

Kom meg opp i høyden, og sendte skrytebilde til kjæresten min (han var på jobb, stakkars) 🧡❤️🧡

Så møtte jeg disse…..jeg sa hei til de, småpratet til de, plukket molter rett ved siden av de……. OG så plutselig ser alle på meg, som om de ikke hadde hørt at jeg var der. Og mamma-sau trudde sikkert at jeg hadde godteri i posen min, så ho kom nesten helt bort. Men så gikk de videre oppover.

Det morsomme var at jeg møtte de litt lenger opp, men da hadde mamma – sau med en stor sau til. Og de virket ikke særlig blide…..gikk mot meg…….og da viste jeg frem “molteposen” min og forklarte at det var ikke farlig “jeg kunne jo ikke få plass til et av lamma oppi posen” 🤣 (ho var sikkert redd for at jeg skulle stjele et av lamma)… ho stod litt og hørte på meg, og så gikk de videre en annen veg enn jeg skulle gå 🐑

Koselig med dyr 🐑

Jeg kom opp på en topp, Rognlifjell (som jeg egentlig trudde jeg skulle til, men det var feil 🤣), men her var det flott OG her stod det skilt til den toppen jeg hadde planlagt bakerst i hodet 😘 så da gikk jeg videre 😘 Trogafjell ville jeg til ❤️

2 km er ikke veldig langt, men tar veeeeeldig lang tid når alt skal nytes og molter skal plukkes ❤️🧡❤️

Se så vakkert…..og slik har jeg hatt det nesten hele dagen 💙🤍🩵🤍💙

Jeg tok bilde av kartet, i tilfelle jeg skulle gå meg bort 🤣🫣 lurt!

Langt der borte ligger Trogafjell 😘

Jeg så ned i en dal, og bort på Lifjell mot Bø og Seljord….

Denne sommerfuglen ville være med på bloggen, poserte lenge og vel 💙🤍🩵

Her fant jeg et sted å søke ly, ved eventuelt behov 🫣

Et sted gikk jeg på siden av en liten høyde….

Et lite vann uten tilløp, avløp….bor nok ingen fisker her 🤔

Oj, jada….her viste stien at jeg skulle rett opp fjellskråningen……det gikk fint det også 😘

Og så var jeg oppe på Trogafjell 🤎

Her koste jeg meg en god stund (10-15 min) 🩵🤍💙🤍🩵 før jeg gikk tilbake samme veg, til jeg kom til Rognlifjell igjen 😘

Å gå på fjellet slik er bare helt perfekt for meg….. ❤️

Jeg møtte to mennesker i løpet av hele turen, med unntak av da jeg var tilbake ved bilen og ved turisthytta 💛 det føles som om jeg eier hele verden alene ❤️

🩵🤍💙🤍🩵

På veg tilbake valgte jeg lengste rute…..jeg hadde jo hele dagen på meg ☺️

Herlig sti å gå på….lett å se/finne (selv om jeg klarte å komme bort fra den to ganger, ved bare å gå i egne tanker uten å konsentrere meg om hvor jeg skulle gå), typisk meg 🤣🫣

Gavlesjåstulen langt der borte 🐑🤍🐑

Og JADA, jeg valgte annen rute tilbake og HER VAR DET Bratt 😱😘 sukk, men det er litt moro også…..når jeg først er i gang, superkonsentrert og ingen venter på meg, ja da koser jeg meg selv i ufs og bratt løype 🩷🫣🩷

Jeg må jo le litt av meg selv…..gikk og tenkte på at det er godt jeg ikke har sett noen orm (der jeg kravlet nedover lia og holdt meg fast i lyng og busker) og så plutselig dukket denne karen opp 😱 jeg skvatt litt, men han er jo søt da 🩷😘🩷

Dette fjellet skravlet jeg ned, på den bratte siden 🤣

Her ser jeg fine motiver/dyr, jo mer jeg ser på stammen 🤎🤍🤎

Flott klatre-furu 🤎🤎🤎

💚💛 Ser du den flotte øyestikkeren 💚💛

Jeg måtte ta turen bortom DNT-hytta også (1,3 km ekstra er ikke langt)….fin veg bort dit 😘

Og fine motiver….

Noen hadde laget en fin stubbe på utsiden av hytta ☺️

Jeg må nok tilbake hit en gang, sove her og gå på stier jeg ikke gikk nå 😘

En kjempestor stein på vegen tilbake mot bilen…..og oppå den steinen vokser det ei furu 🤎🤍🤎 nok en gang undrer jeg meg over disse trærnes levekår 🤔

Det ble 1 kilo molter, 3 glass kokt syltetøy (bare bittelitt sukker i for de er så søte i seg selv) 🧡❤️🧡

Når jeg kommer hjem etter en slik faktisk tur så føler jeg at jeg har vært borte veldig lenge 😘 men det er positivt, jeg har ladet batteriene maksimalt 🩷🤍🩷

2 kommentarer
    1. Jeg kom hjem fra ferie i Telemark på torsdag. Vi hadde også planer om tur på Lifjell, men der hadde vannet tatt veien. Så vi gikk for Gygrastolen isteden. Flott utsikt når vi kom opp på toppen, og vi unngikk regn. Det er ingen selvfølge i sommer.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg