Restitusjonsdag 🥰

Formen i dag er uforskammet god…..etter 13 timers søvn 🫣 så da var det bare å fikse alle vannblemmene, få på seg fjellsko (joggeskoa var for trange og derfor vonde å få på), og komme seg ut på tur 🥰

Øvre Holtliane er et av mine yndlingssteder 💚

Dette er super restitusjon 💚

I dag var gubben med på tur også, koselig 😘

Bringebærkrattet gjør seg klar for ny sesong ❤️

Blå blomster er vakkert 💙💜

Her blir det tyttebær etter hvert…..humla jobbet for fullt ❤️

Ingen problemer med å bøye meg ned og ta nærbilder 🥰

Gubben fotograferte bekken….. 🩵💧🩵

Vi gikk til den gamle, store eika……

…..og til en gapahuk rett i nærheten…..

…..slappet av litt, før vi ruslet hjemover…..

På hjemveien plukket vi to vakre blomster-buketter, en hver ❤️💙

Og kvelden gikk med til konsert i Haveveien her i Skien. Familien Norland Gundersen er talentfulle, og hadde med seg flere dyktige folk til utekonsert i hagen sin 💕

Med andre ord, dette var en perfekt restitusjonsdag 🩷🤍🩷

Ultraløper……det er jeg nå ❤️

Ja, nå kan jeg faktisk kalle meg ultraløper 😘 jeg liker å utfordre meg selv, gjerne på ting som er litt utenfor komfortsonen 🫣 og 24-timersllp har jeg snakket litt om med jevne mellomrom 😲 så, fredag kl 16.00 var jeg påmeldt og startet Rocket Run i Porsgrunn 🫣

Hihi, jeg vet ikke hva som skjer med dette bildet….men det kommer bare opp ned når det lastes inn på bloggen 😲 kanskje fordi det er galskap å starte på 24-timersløp 🤣

Jeg hadde en god start da minste barnebarn ville være med meg de første rundene 🥰 han løp forresten 5-kilometers løp i Skien på lørdag. God tid. Stolt av han ❤️

Ja, ja, så var jeg “alene” på denne banen…..rundt og rundt i 24 timer 🤣

Det skjedde stadig noe …..og her kom nissen og løp med oss. Noen har mer energi enn andre. Han som var nisse fullførte tre eller fire maraton på dette løpet (ble jeg fortalt)…..

Kvelden kom med nydelig solnedgang 💛❤️

Og når mørket kom ble det lagt ut lyslenker …..

På natta fikk vi låne kule øreklokker med musikk……det var gull verdt 🥰

Utrolig stemningsfullt og flott ❤️ mens dere andre lå og sov 🥵

Her fikk vi også lyslenke rundt halsen 🥰 kanskje de var redd vi skulle gå oss bort 🤣

Det var kaldt i natt, jeg frøys selv om jeg var godt kledd og i aktivitet. Tok en liten time i soveposen i bilen (det er lov)….fikk ikke meg varmen, og fortsatte 😘

Her har jeg holdt på en stund…..fikk en prat med en tidligere kollega, som ga meg et boost. Pratet med en ultraløper, som begynte å kjenne på kroppen at dette var slitsomt…..

Først kom dattera mi, overraskende, og gikk noen runder med meg. Så kom en kollega, som jobbet på løpet, og holdt meg i gang. Og til slutt var dattera mi med, yngste barnebarn, sønnen min og kjæresten min med 🥰

Det ga meg et ekstra kick mot slutten. Særlig når sønnen min, som er ultraløper, sa at hvis jeg satte opp farten litt nå…..så ville jeg slå distansen hans 🤣

Og det klarte jeg……i mine øyne hadde jeg en god spurt de siste 40 minuttene 🫣

92 kilometer på 24 timer ble gjennomført ❤️ takknemlig, jeg er glad og stolt av meg selv og kroppen min som holdet ut 🥰 det er en utrolig fantastisk mestringsfølelse, rett og slett ❤️

Vel, vel, dette er prisen jeg må betale 🤪 fire slike vannblemmer 🥺 hvorfor den ene er hjerteformet er ikke godt å si 🤣

Undervegs i løpet, hver time, ble det loddet ut premier. Og jeg vant denne 💕

Dette var start”nummeret”, en pinne som jeg hadde med hele tiden. Man kunne få et annet, mer vanlig nummer, om man ville. Men jeg opplevde det kult å ha denne.

Dagen derpå er fin…..litt småstøl, men overraskende fin ❤️ og så kommer tankene. Vil jeg gjøre dette igjen 🤔 i går sa jeg, “dette hjør jeg bare denne ene gangen “….i dag…..ja, dette vil jeg oppleve flere ganger 🫣🤣 sånn er livet 🤣

Håper dere lar dere inspirere av meg, ikke nødvendigvis å delta på 24-timersløp, men komme dere ut, strekke grensene litt 😘 mestringsfølelsen er enorm ❤️ lykke til.

Hverdagtrening og gleder 🥰

Fin start på dagen…..sykle til jobb, få med ca 50 elever på sykkeltur…..

…..og så et flott opplegg på golfbanen hvor elevene får oppleve samarbeid, mental utholdenhet, selvregulering, problemløsning og ærlighet 🥰

Så etter en lang arbeidsdag, hvor vi legger timeplaner og planer for neste skoleår, mitt siste arbeidsår 🫣 var det tid for ukas bedriftsløp 😘

Jeg er kanskje litt over gjennomsnittlig interessert i dette med livsmestring og glede 😘 og synes bedriftsidretten har mange gode punkt her 🥰

Uansett, det er viktig for oss alle…..for alle som kan……å ta kloke, gode valg for seg selv ❤️

Lykke til alle sammen ❤️❤️❤️

Ferieoppsummering 🥰

Siste dag på mor-datter-ferien vår 💕 da ble det frokost ute på en gaterestaurant i Bergamo 💕 nydelig sol og varmt……detter ER ferie 💕

Så kom tida hvor vi måtte fly hjem 🥺

Farvel til Bergamo……

Jeg var trøtt og tenkte å sove litt…..men med lite skyer rundt oss MÅTTE jeg jo få med meg utsikten fra flyet 🤣

Ikke lett å se kanskje, men her er alpene 🤍🤍

Sov litt, og våknet rett før jeg fikk se Skagen fra lufta……der har jeg vært på ferie før, og løpt på stranda. Et herlig sted 💕

Aldri før har jeg vært så rask fra flyet, hentet sekken, løpt gjennom tollen og rukket bussen til toget 🤪🥵 men vi skulle rekke en konfirmasjon så da var det bare å løpe 🤣 og vi rakk det. Fikk nydelig mat og kaker 💕

Oppsummering av ferien:

  • 238670 skritt, inklusiv dager på reise med fly, tog og buss 😲
  • Det aller beste med ferien er å være med dattera mi, de gode følelsene mellom oss ❤️
  • De beste dagene, for meg, var de dagene vi var mest slitne 🫣 jeg elsker å kjenne på den gode mestringsfølelsen det gir 😘 jeg hadde en sekk på drøye 10 kg og det var akkurat passe.
  • Det var også fint og interessant å kjenne på en enorm stølhet i musklene, som ga seg etter hvert som vi gikk/dagene gikk 😘
  • Liechtenstein er et dyrt land, men med god planlegging fra dattera mi og at ingen av oss var gjerrige på ferien, så koste vi oss hele tiden 💕
  • Jeg vil absolutt anbefale alle å ta denne turen om dere kan 😘
  • Togturen til Italia hadde jeg store forventninger til. De ble ikke helt innfridd, men likevel anbefaler jeg til dere å ta denne turen også 🫣🥰 det var imponerende å se hvordan jernbanen buktet seg opp og ned fjellet til over 2000 meters høyde 😘 jeg tror bare at jeg er for bortskjemt med fjellet i Norge, og at det er vakrere og grunnen til at jeg ikke ble imponert nok 🫣
  • Har du barn, voksne barn, så dra på ferie sammen 💕 jeg har ikke spandert ferien på dattera mi, men vi har spleiset….slik kan det gjøres 💕 god tur…..

Chur (Sveits) til Bergamo (Italia) 🥰

Våknet opp grytidlig i “fengselet ” i Chur. Måtte tidlig opp for å rekke toget 😘 i dag skulle det bli fem transportetapper før vi skulle sove i Bergamo 😘

Litt tøff måte å sjekke ut på 😘

Fant nok et tøft vannsted før togstasjonen 💧

Chur var en koselig, liten by…..🩷

Så var første togetappe til Samedan (stasjonen rett før St.Moritz) i gang 😘

Alle borda på toget hadde dette kartet…..da kunne vi følge med på hvor vi var 🥰

Det var en fin etappe, mye vakker natur 💚💛

Denne “steinen” trur jeg naturen har laget selv 😘

Dette er jo mye likt Norge også 😘

Ei flott bru som vi kjørte over 🥰

Så nærmet vi oss Pontresina…..vi hadde da byttet tog i Samedan 😘

Vi valgte å bare vente på togstasjonen, ta det med ro. Litt avstand bort til sentrum……

Ruslet bort til ei lita elv 💧💚💧

Togstasjonen i Pontresina…….

En stakkars, liten krabat 🕸

Vandret litt frem og tilbake, vi visste at dagen ville bli mye i ro på et tog 😘

Så var den fine, naturskjønne etappen mellom Pontresina og Tirano i gang……har gledet oss til denne 🥰

Og her var det vakkert…..

Toget “klatret” sakte, men sikkert oppover fjellsidene…….sikk, sakk og rundt…..

Det var vakkert på begge sider. Etter hvert hadde vi en del av vogna helt for oss selv, så vi kunne ta bilder og flytte oss dit vi ville 😘

Her nærmer vi oss høyeste punkt, godt over 2000 moh 😲

Vi var begge enige om at her kunne vi vært flere dager og bare gått rundt på de flotte stiene 😘

Så var vi på veg ned fra fjellet igjen 😘

Nok en gang sneglet toget seg nedover i ring og svinger……vi kunne se togskinnene lenger nedenfor oss i lia…..litt skummelt, men det gikk bra 🫣

Nok ei flott bru……tror de sa at det var nesten 200 små bruer 😲

Det var flere små steder undervegs ned…..

Langt der nede skal vi…….

Ankom et lite vann…..som var demmet opp og de jobbet med å lage badestrand i den ene enden av vannet 🥰

Vi var fortsatt ikke nede……

Tror dere får litt inntrykk av hvor bratt det egentlig er her 🫣🤔

Kirker finnes over alt……og vi var fortsatt i Sveits 🥰

Men her er grensa til Italia 💕

Kom oss ned til Tirano, og den flotte og naturskjønne togturen var over…….

Vakker ja, men det er like vakkert i Norge 🫣

Ruslet bittelitt i Tirano før vi satte oss på nytt tog til Milano. Var egentlig litt spente på om det gikk, for i Italia er det togstreik i dag 🤪🥵 heldigvis gikk toget vi skulle ta 🥰

Vakkert i Italia også……selv om jeg må innrømme at jeg sovnet en liten stund……

Kom til en stor og flott innsjø 🩵 kjørte langs innsjøen ganske lenge 💙💧🩵

Før vi nådde togstasjonen i Milano…..

Det var en interessant opplevelse, i ettertid 🫣 gikk toget vi skulle ta, eller var det kansellert 🥵 ikke godt å vite……fire minutter igjen, så får Nina opp på telefonen at toget er kansellert…. men akkurat da settes toget opp i spor 14 🤣 vi løper til spor 14, kommer oss opp i 2.etg på toget…..og håper at det skal kjøre……

Blide og fornøyde venter vi, tålmodig….

Og så snegler toget seg ut fra stasjonen…..puh!

Vi var reddet……

Kom oss til Bergamo, selv når det var togstreik 😘 vi er begge ganske like, så vi var ikke veldig stressa undervegs i dag……

Bergamo er også en vakker by, flott arkitektur og trange gater 💕

Fant hotellrommet vårt, og dro for å kjenne på pulsen i byen 🥰

Jeg lar bildene tale for seg……

Den gamle delen, borgen på toppen i det fjerne her, rakk vi ikke å besøke. Kanskje en annen gang 😘

Fullmåne, og vi finner roen ❤️

Malbun (Liechtenstein) til Chur (Sveits)😘

Frokostutsikten i Malbun…..🩷

Vi bestemte oss for en tur i Malbun i dag før vi skulle dra videre….😘 her blir det fort høy puls (motbakker), men det er vi vant til 🫣

Jeg kjenner nå på kroppen at den ikke protesterer med stivhet og stølhet lenger, det er deilig. Mentalt sett kjenner vi på at vi nå er i mål snart…..😘

Denne løypa bestemte vi i går og jeg gledet meg 🥰

Deilig temperatur og vakker natur 😘

Gåsunger???

Hestehov 💛

Og snø 😲🤍🤍🤍

Nei og nei, stien er dekket av snø…..hva skal vi gjøre 🥵🤣

Jeg laget en liten snøball 🤍🤍🤍

Herlig sti å gå på 🥰

Det er så utrolig grønt 💚💚💚

Og masse bekkeblom 💛💛💛

Og mere snø 🤍🤍🤍

Noen steder plankebru…..

Og Nina fikk huske i dag også 😘

Føler jo at vi er helt alene akkurat her 🥰

Deilig å slappe av på benker undervegs 🥰

Jeg lurer fortsatt på hvorfor det er så mange seljetrær her 🤔

Denne var ekstra stor og flott 💚❤️💚

Nøkleblomstene vokste tett i tett i vegkanten 💛💛💛

“Soldanella Alpina”

Ny benk. Ny drikkepause og hvile ❤️

På veg ned mot hotellet igjen 💚

Tenk, så heldige vi er som får oppleve dette 🥰

Vel nede måtte vi ta et tradisjonelt turistbilde 🤣

Av begge to 💕

En herlig benk på bussholdeplassen 🤣

Hva er det med alle disse korsene på toppen av de spisseste fjell 😲

Hvem bor i hullet der, tru 🤔

Så var det tid for busstur ned til Vaduz, og videre til Triesen……litt skummelt fordi det var bratt, men mest fordi bussen kjørte veldig fort 🫣

Vi hadde en liten runde igjen, i Triesen…..og fikk tatt den…..😘

Froskebilde til søstra mi…..🐸

Det dyrkes mye druer her i Liechtenstein🍇🍇

Og vi fikk hilse på en nydelig kritthvit pus 🤍

Så tok vi bussen videre til Sargans…..som ligger i Sveits. Farvel Liechtenstein 🥲❤️

I Sargans satte vi oss på toget til Chur 😘

Chur er en flott, ganske stor by……

Vi fant stedet vi skal bo i natt…..et fengsel 🫣

Her er det gjort om til overnattingssted…..og vi fikk en kode for å låse opp døra 😲 godt Nina har kontrollen på det meste 🥰

Trenger faktisk bare ei god seng, og do/dusj….

Det luktet røyk, vi så røyk og vi både så og hørte helikoptere og brannbiler…..

Gikk for å se hva som skjedde …..og ble sittende og se på ganske lenge. Trist med skogbrann, men flott å følge med på hvor effektivt og bra de jobbet 🖤❤️

Vannfonter er det over alt…..vakkert utsmykket mange steder 🩷

I Chur gikk vi litt i butikker……og i hovedgata. Jeg er imponert over at de har bevart store trær midt i sentrumsgatene 💚💚💚

Dette er en by med mye vakker arkitektur ❤️

En flott kirke…..

Og en gammel bydel med trange smug ❤️🩷

Mat måtte vi ha…..fant en restaurant med bord ute og koste oss en god stund 🩷❤️🩷

Før vi vendte tilbake til “fengselet ” 😘

Mange morsomme motiver på veggene…..

I morgen må vi tidlig opp for å rekke et tog videre på vår ferd, til nye opplevelser 🩷

Schaanwald til Malbun 🥰

En nydelig dag å våkne opp til 💕 koste oss ganske lenge før vi tok beina fatt……

Rett under sommerfuglen gikk vi i går…..

Møtte tidlig på denne krabaten….en gresshoppe 🤔 Jordsiriss 🤎

Vi passerte noen jorder før vi skulle inn og opp i skogen mot grenseovergangen til Østerrike 😘 her møtte vi på folk som var ansatt til å rydde vegen vi gikk på……stor takk til de 🥰

Selv om det gikk en del oppover, så storkoste vi oss. Fortsatt merker vi stølhet i kroppen, men det virker som om det er i ferd med å gi seg 😲

Mange dyr vi kan møte…..men møter vi de? NEIDA 🥲

Drikkepause med denne utsikten 🥰

Så skulle vi gå nedover igjen 🫣

Wow, hva er dette for et slags dyr 🤔

Koste oss inni skauen selv om det var litt innsekter 🫣

Hmmmm…..ser du noe?

Og så var vi ved grensa…..stakkars alle trailere som måtte sjekkes før de skulle inn i Liechtenstein 🫣

Grenseland…….

Jeg lar bildene tale for seg……vi gikk inn i Østerrike og tilbake til Liechtenstein. …..

Så var “Der Liechtensteiner weg” gjennomført… nesten 😘 satte oss på buss til Vaduz……

Ankom Vaduz……og……

feiret med litt bakevarer og kald drikke ❤️

Satte oss på ny buss, til Malbun (så lenge man bor på hotell her, så er buss gratis)…..

Jeg har ikke vært bekymret for høyder til nå, men bussen kjørte fort, og det ble SKUMMELT  🫣

Kjørte gjennom en tunnel….og så……

dukket fjell-stedene opp 🤎

Vi ankom hotellet i Malbun, sjekket inn og dette er utsikten fra hotellrommet. Kunne vært bedre, men ok…..

Rommet er bra, stort og romslig 😘

Vi hadde mye igjen av dagen…..og her var det en del av Liechtensteiner weg som vi skulle gå. Bestemte oss for å ta det med en gang 🥰

Det gikk oppover her også (bombe) 🤣

Fant ei huske som måtte prøves 😘

Før vi skulle videre opp på en “liten” fjelltopp…

Og det var da jeg oppdaget alle blomstene 😘 for dere som ikke har interesse av blomstrer, får dere bare scrolle fort videre 😲 alle navnene jeg skriver under blomsterbildene er fra en app jeg har som kan bestemme navn for meg. Beklager om noe er feil 🫣

Denne tilhører Søterotslekta 💙

Melnøkleblom 🩷

Hvit nyserot 💚

Alpesøte 💙

Bekkeblom 💛

Skogforglemmegei 💙🩵

Denne var utrolig vakker…..men jeg finner ikke navnet på den 🤍🤍🤍

Tusenfryd 🤍🤍🤍

Usikker på denne også 🤍🤍🤍

Tiriltunge 💛

Skogstorkenebb 💜

Rød jonsokblom 🩷❤️

Nøkleblom 💛

Vi kom inn på en bilveg, oppover i fjellet  😲

Måtte nyte utsikten, og ha drikkepause…..

Og posere litt for fotografen 🤣

Så var vi nesten på toppen, og tid for my runde på ei huske 😘

I Norge har vi kasse hvor det er bok vi kan skrive oss inn i…… her har de bøker vi kan lese 🤣

Navnløs 💜

Fjelltettegras 🤍🤍🤍

Storblåfjær? 💙🩵

Navnløs 💜

Kom oss opp på Sargeisjoch……og her var det flott utsikt i alle retninger 🥰

Gikk litt bortover her……

Naturen her er vill og vakker…..jeg elsker det 🥰

Vi så ned på en ny dal…….

Høyeste topp den retningen,

Panüelerkopf, 2859 moh.

Og jamman var det ei huske her også 🤣

Jeg prøvde å gå litt bortover her,  men det ble for bratt for meg 😲🥺

Uansett, det var utrolig vakkert ❤️

Jeg har ikke husket på mange år 🥰

Pulsatilla alpina 🤍💚

Honningknoppurt 💙

Her kunne vi følge en sti……utover og oppover, skumlere……det valgte vi/jeg bort 🫣

En type lyng……

Usikker på navnet……

En fargerik bille, men navn vet jeg ikke 🫣

Selv naturen lager vakre hjerter helt av seg selv 💚

Ballblom 💛

Her i fjellet er det mange lerketrær…….lurer på hvorfor det, jeg 🤔

Dette har vært en løvetann……ganske fin på undersiden 😘

På oversiden også……

Dette blir nok en type tistel, etter hvert 😲

Her ser vi rester etter at folk har jobbet og slitt, og laget det slik at jorda/fjellet ikke skal rase, trur vi 🤔

Bergvendelrot 🩷

Gjerdevikke 💜

Markjordbærblomst…….

Bruk fantasien, så kan du se mye rart i denne rota 🥰

Tveskjeggveronika 🩵

På veg ned fikk vi oss en bitteliten løpetur også……det begynte nemlig å regne litt 😲 da var det kjekt at kirken var åpen og holdt oss tørre og varme 🥰

Vi tente et lys hver for de vi ville minnes ❤️🩷

Kom oss videre, snudde hodet og så opp på toppen vi hadde vært på ❤️

Kvelden ble avsluttet med god mat, yatzy og Sveitsisk cola…….gleder oss til nye opplevelser i morgen 🥰

Bendern, grensa til Østerrike, Mauren og Schaanwald

Dagens etappe er den lengste på denne ferien….og her gikk vi på østsiden av Rhinen og så over til Sveits 😘

Så måtte vi litt bort fra elva og opp mot et område de “ville vise oss”…..vegen opp hadde disse “målene” på asfalten 😘

Området var fullt av ulik informasjon……

Og selv om vi knapt så en frosk, så hørtes de tydelig og godt 😲

Her var det også en offentlig badeplass……

I dag valgte vi å stå tidlig opp, droppe frokost, og gå før det ble for varmt……men……

Koste oss med frokost i skogen….

…….og litt trim 🤣 som om vi trengte det 😲

Uansett….flotte veger å gå på…..i dag også 💚

Plutselig raslet det voldsomt i kubjeller, og alle kuene løp i en retning….kanskje de skulle melkes 🤔

Over alt hvor vi går, så henger det slike ❤️

❤️ “Gubben og katten” ❤️

Andre steder gikk vi på asfalt og ble ledet til ulike ting som Liechtenstein vil at vi skal se 💕

Bare at her gikk vi feil…..vi trudde jo at vi skulle innom denne kirken også…….for kirkebygg er virkelig vakre ❤️ i Ruggell

Tenk, så fine, små tepper til å sitte eller knele på 🩷

En nydelig Svalestjert……💛🖤

Siden vi gikk bittelitt feil, en gang til 🫣 så gikk vi rett opp en skråning og kom opp her….. regnet med at det var her vi skulle gå 😘

Storken har fulgt oss i hele dag, og den har fått unger.

Rett ved her “reddet vi livet til ei høne også”…. den hadde forvillet seg opp i drikkevannet til noen kuer (som stod og lurte veldig på om ho kom seg ut igjen). På mine små tysk-kunnskaper klarte jeg å fortelle til en mann som så ut til å jobbe der, at høna trengte hjelp…..og det fikk den 🥰 de bare løfta høna opp etter den ene vinga, og så gikk det fint 🐓

I dag gikk vi i naturreservat…..prøvde meg på et panoramabilde 💚 her stekte sola godt (over 30 grader var meldt, og det kjentes sånn ut også)….men det var ikke noe problem egentlig 💛

Altså, høyt oppi der er det bygninger (i Sveits)… hvordan kommer folk seg dit 🥺 i kveld ser vi lys fra ett av husa 😲 huset på bildet under her

Trærne var fulle av reir med storker 🤍🤍🤍

Hjelp, der hadde jeg ALDRI turt å bo 🤪

Jeg storkoste meg her…..det skjønner dere nok

Det tørre dere ser her er beverhytte…..dessverre viste ikke beveren seg for oss 🦫

Så var det slutt på naturreservatet her….vi så et rådyr forresten også, men det løp før vi fikk tatt bilde 🥺

Da var det tid for bilde ved grenseovergangen til Østerrike 💕

Men ferden gikk videre……

Fant et sted å fylle vannflaskene…..

Før vi skulle begynne på dagens klatring 🫣

Fikk god puls oppover her, måtte hvile flere ganger undervegs…..det kjennes at sekken veier litt 🤣 det er GOD trening, hurra!!!

Tenkte at når vi var her, ved gamle ruiner…..så var vi på toppen….men…..

…..da gikk det litt ned……

…..og så oppover igjen. Tenk på den fine treninga vi får…..

…..og det var flatt noen steder også 🤣

Her gikk det en sti….og plutselig var vi nesten ikke Østerrike igjen……bare at vi svingte av fra stien og skulle gå oppover (det var jo overraskende hihi).

Etter hvert flatet det ut og Nina nøyt utsikten mot Østerrike 💕

Her hadde folk laget et nydelig hjerte av steiner….🤍🩶🤍🩶

Fortsatt Østerrike vi så……vi gikk langs grensa en stund. Stupbratt ned, men gjerde de fleste stedene……

Her kunne man stikke hånden inn og kjenne på ulike ting……Nina gjorde det. Sa det var ufarlig. Jeg torde egentlig ikke, men lot meg overtale. Og i det jeg har hånden inne, så skvetter Nina til pga et insekt som kommer mot henne. Kan trygt si at da skvatt jeg skikkelig 🤣🤣🤣

Maurene kirke…….som vi kom til etter å ha gått ned fra høyden…..bratt, men på grus og asfaltveger…..

Nydelig marmor inni kirken 🤍🩶🤍

Nå nærmet vi oss målet for i dag…..nok et vakkert sted å fylle vannflaskene 🤍🤍🤍

Vi lurte veldig på hvor hotellet var, men fant det og ble møtt av han her…..

Og wow, for et rom ❤️

Og nydelig utsikt……

Stort, vakkert utsmykket rom ❤️

Men vi måtte ut igjen….finne oss litt mat 😘

Jeg kan love dere at dette smakte himmelsk ❤️

Vi tok buss tur/retur når vi skulle spise…..her er buss inkludert i hotellprisene 🥰

Nina måtte hilse på ei ku 🤎🤎🤎

Altså, dette er hotellet vårt ……🫣🤣

Nå kan vi falle til ro. Stor deilig seng, vakker utsikt, fugler og kuer og frosker som lager lyder….stjernehimmel og vi har det perfekt på tur ❤️

I dag ble det 43367 skritt…..blir vanskelig å slå det 🤪 i morgen venter en roligere, og mer variert dag angående forflytning 💕 vi gleder oss 🥰

Schaan, Planken og til Bendern 🥰

En vakker start på dagen 💛🩷

Det var mye oppover på starten av dagen….og her så vi et tårn……tenkte “vi går forbi “, men så oppdaget vi at vi kunne gå til topps i tårnet 🥵

Satte fra meg sekken, og så var det bare å gå i trapper……lett som en lek uten sekk (i hvert fall tidlig på morgenen) 🤣

Vi telte ikke antall trinn…..men noen var det 🥵

Regner med at her har folk har sponset…..

Wow, her skulle vi ut 🫣

Dattera gikk ut først…..jeg torde egentlig ikke… men tenk hvor mye jeg ville fått høre det i ettertid 🥲 så da kom jeg meg ut 😲

Gikk fint ned…..og så var vi ferdig med det 😘

Fin utsikt undervegs 💚

Her har de laget en dam. Hvis det blir skogbrann så hentes det vann her 💧💧💧

Vakker natur i dag igjen 🥰

Wow, digert lager med ved……

Søt, liten stålorm…..

Godt merket, følte oss nesten som hjemme 😘

Merker ikke varmen her…..

Jada, vi skal dit i løpet av dagen 😘

Vi skulle opp ca 400 høydemeter….men plutselig var vi i Planken……før vi følte at vi hadde gått så mye oppover 🤣

det var en deilig følelse 🥰

Folk har liksom noen kuer hver her, i hagene sine 😘

Denne var fin…..

Nygamle hus….ser ut som om de bygger ytt og pusser opp det gamle, på samme tid…..

Deilig kaldt drikkevann mange steder undervegs 💙

Kirken i Planken…..

Vi er heldige som kommer inn i mange av de vakre kirkene 💕

Med det utrolig flotte været, så kan vi stoppe og slappe av der vi har lyst…..

Ho koser seg skikkelig,  dattera mi…..men det var her……

Siste utsiktsbilder før nedstigningen….

Først lukke oss gjennom en port/innhegning…. ingen skumle dyr kom……

Så fikk beinmuskulaturen MYE å jobbe med 🥵

Akeleiene ga små avbrekk i konsentrasjonen….

Selv om det ikke ser bratt ut, så var det bratt…. og verre skulle det bli 🥺

Krøkka…..

Nedover,  nedover, nedover…..

Her får dere litt inntrykk av hvor bratt det virkelig var…..😲

Men etter en god stund kom vi oss ned. Traff på et par som forstod oss godt når vi sa det var bratt 😘

Joda, normalt sett ville jeg benyttet dette undervegs,  men med svært skjelvende bein så fristet det lite……

Det er virkelig flott tilrettelagt for god fysisk utfoldelse…..i Liechtenstein ❤️

På dette sagbruket lagde de mye fint ❤️

Oj, det er jernbane her også…..vi trudde vi hørte toget, og da stemte sikkert det 😲

Når bonden pløyde åkeren, så ble fuglene glade…..ikke måker, men……

Nede ved idrettsanlegget fant vi dette. Her har pave Johannes Paul den andre holdt messe for over tretti tusen mennesker 😲

Jeg måtte sende dette til barnebarnet mitt, Noah. Spurte hvorfor han satte traktoren sin her nede 🤣

Kirken i Eschen…..

I dag VAR jeg sliten…..og sa “vi finner hotellet, setter fra oss sekkene, og tar siste del av etappen etterpå” . Det gjorde vi…..

Jeg får så lyst til å balansere litt 🫣

Greit å sjekke inn her….

Nydelig rom nede i lobbyen…..

Lekkert, delikat hotell med vakre bilder over alt ❤️

Jeg var bittelitt skuffet over å ikke ha 30000 skritt i dag…..men det var før denne ettermiddagsturen 🥺🥵🫣

Og jamman, nå gikk det oppover, nedover, oppover, nedover IGJEN 🤬

Borti der ser dere Planken (byen oppi lia) og vi gikk ned i skogen rett nedenfor bebyggelsen….

Men flott utsikt, der skal vi gå i morgen…..🥰

Merker at det er mer jordbruk her…..

Der har vi gått…..Eschen…..

Vakre roser undervegs…..

Nydelige peoner også….

Velger å avslutte med et bilde, sydover i landet ❤️ og det ble ny skrittrekord for denne ferien, før vi var tilbake ved hotellet 🫣 39000

Gleder oss til morgendagen, selv om det kjennes i beina og vi går litt rart av og til 🤣

Triesenberg til Schaan i dag 🥰

Våknet opp til nydelig utsikt,  kan godt bli en vane dette 🥰

Tok bilde av hotellets skytsengler før vi dro 🥰

Og landet har mange vakre bygninger 🥰 mange gamle bygg…..

Like vakkert som i Oredalen her 🥰

Det er mange historier herfra om gjenferd og folk som har møtt dem….😲

Vi er begge fasinert av gammel byggeskikk ❤️

Det er deilig å gå på slike veger 🥰

Mange benker undervegs, og her med fin skrift/tekst…..”stopp opp og se deg rundt” (betyr noe slikt, fikk hjelp av en god venn) ❤️

Liechtenstein har mange kunstnere, og mye kunst over alt ❤️

Så var det tid for “klatring” i skogen 🥵 en spreking løp forbi oss oppover her…..da tenkte vi på sønnen min som sikkert kunne gjort det samme 🫣

Familiens vandrerveg, koselig 🥰

Fordelen med å gå mye oppover, er nydelig utsikt 🥰

Og så gikk det nedover…..virkelig bratt nedover….på sti i skogen 😘 det raslet litt på bakken der jeg gikk, jeg ga fra meg bittelitt lyd (ble skremt)…..og skulle advare Nina. Men før jeg var ferdig så kom hun med en liten lyd 🤣 det gikk helt fint. Vi er litt redd for å møte på herr Hoggorm…..

Jeg storkoste meg, ikke skummelt 🤣

Røde og hvite merker på trærne ❤️🤍

Gamle slottsruiner…..

Vakker utsikt igjen ❤️

Kysttreløper, sier artsorakelet at dette er…men vi er jo ikke ved kysten 🫣 søt er han likevel 🤣

Vakker blomst som jeg ikke finner navnet på….

Flott skilting ……

Denne benken ønsker vi oss hjemme 😘

Det er nydelig å ha god tid, kunne slappe av når vi har lyst 🥰

Irrgrønn, vakker skog 💚💚💚

Prøvde meg på et panoramabilde 🥰

Dagens selfie 💕

Så var vi snart fremme ved slottet i Vaduz. Skuffende at vi ikke kom inn 🥲

Uansett, vakkert på utsiden ❤️

Joda, der skulle vi gå etterpå 😲

Nytt panoramabilde fra et utsiktspunkt…..

Jeg er visst ikke plaget av høyder på denne ferien 🤣

Bare et par bilder som viser høyden på fjella vi så 🫣

Joda, høyt der oppe er utsiktspunktet 😲 vegen ned til Vaduz VAR virkelig bratt!!!

Nede i Vaduz tok vi en god pause og et slag yatzy i varmen….må vel være over 30 grader i dag. Nydelig 🩷

Så var det på’an igjen….dette er god rumpetrening 🥵

Jeg lover dere, at når Nina sier litt oppover…..så er det BRATT, men ett skritt av gangen, og så kommer vi opp 🥰

Det røde huset i Vaduz, hva nå det er 🤣🫣

Slottet fra en annen vinkel 🥰

Vi er begge gode på å finne pauser i skyggen 😘

Barn leker…..

Skoleveg……

Sånn veranda vil jeg ha på hytta 🤣

Her kom vi inn i et nydelig skogsområde 🥰

🥰🥰🥰

Hvis du ser godt etter, så er det en stålorm her 🫣

❤️ Finn et strå, og træ dom på…..

Her er vi på veg ned til Schaan…..her var det godt tilrettelagt for oss myke trafikanter 💕

Fikk litt lyst til å bade 😲

“Familietre” 🤣

I dag har det vært mest flott naturområder å gå i….bare litt langs trafikkerte gater 😘

Jeg leste at disse er visst laget i plast….og har ingen spesiell betydning….kjedelig.

Flotte benker på torget nede i Schaan…..

Kirken i Schaan…..

Og vi fikk komme inn og nyte det vakre kirkerommet og tenne minnelys ❤️

Vi skulle bare gå litt til…..OPPOVER…..og så….

var vi ved klosteret som vi skulle bo på. Noe av klosteret var gjort om til hotell 🩷

Gikk bortom en kirke rett ved (kom ikke inn).

Nydelig tak-kuppel ved inngangspartiet 🩷

Pave Johannes Paul den andre…..

Nonne……

Så takker vi for oss i dag….

nye opplevelser venter i morgen 🩷❤️🩷