Forflytningdag i regnvær

Jeg startet dagen med rusletur i “Sulis” (og litt stolpejakt selvfølgelig 🙈).

Gikk innom butikken, ja for det er bare en butikk skjønner dere. Fikk meg en prat med lokale folk, litt historie fra stedet. Som at nå bor det ca 600 folk der, 11 nyfødte i år 💕 (fant de plutselig ut hvordan man lager barn 😂 prøver bare å være morsom).

Dama i butikken kunne ikke skjønne hvordan det hadde bodd opp til 3000 der under gruvetida, hvor bodde alle sammen 🤔 ingen hus er revet og alle husa er bebodd nå. Vi undret oss litt over det.

Ho var født og oppvokst på plassen. Men ho hadde lyst til å flytte til Trondheim hvor barn og barnebarn bodde. Jeg sa at det måtte ho. Det er ikke viktig hvor vi bor, m8hvem vi bor nær. Jeg sa ho fikk hilse til gubben fra Grete turist, og si at de måtte bo nær familien 💕

Sulitjelma hadde i grunn det meste. Butikk, skole, treningssenter, og masse fin natur å både trene i og nyte. Og jeg møtte bare koselige folk.

Og 2 kirker 😲 den røde var ganske ny for den gamle der borte brant. Og det er der borte kirkegårdene ligger. En gammel, fin en. En litt nyere og en helt ny. Flott område rundt der.

Den andre var i “sentrum” og ble brukt til gudstjenester (ca en gang i måneden for da kom folk for å møtes 💕), og til dåp/konfirmasjon og sånt. Og til begravelser hvis den andre ble for liten.

Det regna litt, og mye….mest mye 🌧️ så jeg forlot Sulitjelma med mål nordover 💙

Dere får nyte bildene, av fosser, fjell, landskap, tåke. Jeg har storkost meg med den vakre naturen selv bare fra bilen.

Og endelig, da vi skulle på ferja i Bognes, så fikk jeg se hurtigruta 💛

Har forresten en liten historie fra ombordkjøringen. Jeg liker ikke å kjøre opp på sånt lite dekk oppe på høyresiden av hoveddekket. Så jeg holdt til venstre og han som skulle passe på meg så det for sent. Han ristet litt på hodet, smilte og vinket meg frem. Der fikk jeg plass blant de store bilene, bobiler og sånt ❤️

Jeg kjedet meg noe helt grassalt mellom Fauske og Narvik. Utrulig kjedelig veg å kjøre. Syntes ikke jeg forflyttet meg i det hele tatt.

Men etter Narvik ble det bare bedre og bedre.

Det regnet mer eller mindre hele dagen, ble litt lei av viskerne som gikk frem og tilbake.

Jeg synes bruer er flotte, men skumle å kjøre over. Snakker strengt til meg selv hver gang, at det går bra….og vet dere 🤔 det går helt fint, hver gang 😂

Det var flere slike fine informasjonstavler fra krigen i Narvik og omegn. Jeg valgte å stoppe ved denne.

Det ser nesten ut som om noen blåser tåka oppover. Finnmarkstrollet 🤎

Stoppet bare her litt for å strekke på kroppen 🤸‍♀️

Her bare måtte jeg slå leir, sammen med mange andre. Så spesiell natur, spesiell furu 💚

Fint å lære litt om markedsplassen i gamle dager 🙂

Så da skjønner dere at i natt sover jeg i Skibotn 😴 og jeg har blitt lat på ferien. Jeg sover så godt i bilen at jeg gidder ikke sette opp teltet (enda nå har det sluttet å regne) 🙄

Må forresten legge ved et bilde av hoppetauet mitt. Planen var at jeg skulle hoppe tau flere ganger hver dag, nå på ferien. Nyinnkjøpt hoppetau. Det er bra for en kropp som sitter mye stille. Jeg hadde bare glemt at det var planen 😂 men nå har jeg hoppet og det ligger fast på passasjersetet, da kan jeg vel ikke glemme det fremover 👀

4 kommentarer
    1. Det er bra med hoppetau 🤸‍♀️
      Mye nytt på vegene, mange nye tunneller og lett å komme seg frem de fleste steder 💛

    2. Så bra du kom deg nordover. Dumt med dårlig vær, men….og den nye brua nord for Narvik var ikke ferdig da jeg kjørte der….God tur videre. Glad jeg slapp å stresse med hoppetau….😄😄

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg