Hurtigrutetur

Det har seg sånn at for meg som feriere i nord i “gamle dager” så er hurtigruta viktig. Jeg ville vært skuffet om jeg ikke, også i år, fikk en tur med den. Da passet det seg slik at det ble Hammerfest til Tromsø 💙

Og for et vær vi fikk etter hvert 💛

Ja, ja, her skulle bilen min inn. Ikke den store åpningen, nei, den til venstre. Men det bekymret meg ikke, alle andre klarer det, så da klarer jeg det også 😁

Og når jeg fikk beskjed om at de inne på båten skulle parkere bilen min et sted så var eneste bekymring jeg hadde, at de måtte finne et lite menneske til å gjøre det. Setet mitt kan nemlig ikke stilles bakover for bilen er fullpakket. De lo godt, men klarte å fikse det 😂

Verre var det å finne vegen opp, for meg. Jeg gikk og gikk opp trapper, rundt og rundt. Og plutselig var jeg på toppen av båten og havnet på et kjøkken 😲 ehhhhh, jeg gikk visst feil, sa jeg til ei dame der 🙈 ho lo godt og spurte om jeg ville ta oppvasken når jeg likevel var der 😂 hvorfor er det bare meg som roter meg borti sånt…..jeg går jo stadig feil, uansett hvor jeg er 🙈 og i morgen skal jeg på stolpejakt, det blir interessant 🙃

Vel, det å reise med hurtigruta er en veeeeeldig laaangsom reise. Jeg har god tid, skal være her i 11 timer. Jeg slapper av, selvfølgelig, og bare nyter. Og for dere som trur at jeg ikke kan slappe av, så er det feil. Nå er jeg her og nå skal jeg være i ro 💙

I det fjerne skimter jeg godværet ☀️

Noen av øyene, og på fastlandet, er utrolig grønne og frodige 💚

Øksfjord.

Jeg tenker jo at dette er min siste lange tur nordover. Dvs helt til i dag. For på toppen av fjellet ved Øksfjord så ser jeg ei hytte. Søker litt på nett og finner ut at det er ei dagsturhytte. Sukk, da får jeg jo lyst til å dra dit en gang 🙈

Noen fjelltopper er bare flotte å se på, de frister meg ikke til et besøk 😲

Så kom vi til Skjervøy. Der var min mor født, men de flyttet fort så hun hadde ingen minner derfra. Trur ho var ca 2 år da de flytta. Artig for meg å se stedet likevel. Kanskje ho ble døpt i kirken der 🤔

Det er en skikk at hurtigruten hilser på hverandre når de møtes. Mye tuting. Her møtte vi nordgående båt 🚢

Lyngsalpene 💙

Og så ankommer vi Tromsø, og folk lurer veldig på hvordan den store båten klarer å komme under brua 🤔 😲 men, puh, det gikk bra denne gangen også 😂

Takk for turen, en nydelig dag 💙

Og hvis dere ikke har gjort det før, så ta båten en gang. Jeg synes det er finest mellom Trondheim og Honningsvåg. Men bare kortere turer på den strekningen er også helt toppers. God tur!

2 kommentarer
    1. Da må du ønske deg en tur. Kosta 1200,- for meg og bilen. Litt usikker på hvor mye bensin og bompenger jeg hadde brukt, men trur ikke det skiller så mye 🤔

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg