Fredag, høst og helg 🤎🍁🤎

Deilig fredag ettermiddag 🍁

Ruslet rundt Hjellevannet 🍁

Før vi koste oss med middag i byen….og ruslet hjem 🤎🍁🤎

Her er noe av helgens tidsfordriv 🫣 passer godt med dette bildet nå ❤️🍁❤️

For en herlig dag 🥰

Med en slik start på dagen, så måtte jo dagen bli flott 💛

Jeg har storkost meg på jobb…..elevene har gjennomført diverse tester før vi hadde to verdifulle timer hvor vi har hatt fokus på mellommenneskelige relasjoner 💛 først så vi på første episode av Skolebytte….og snakket litt om innholdet og oss selv…..så….

var det “livet og sånn”, som er en time hvor vi bygger gode relasjoner mellom alle…..elevene lærer om livets ulike utfordringer og gleder.

Og i dag var elevene superengasjerte 💛 jeg elsker å stå i “diskusjoner” med elevene mine. De er reflekterte, kloke, unge mennesker som også har mye å lære 💛

Og når jeg avsluttet med en liten samarbeidsøvelse, to og to, som fikk frem mye latter og utfordringer utenfor komfortsonen…. så ble det et herlig kaos før vi sa takk for i dag. Jeg smiler når jeg skriver om det hele nå også, disse unge gir meg så mye glede og energi ❤️ jeg er utrolig takknemlig for at jeg får ha denne gjengen i to år til ❤️

Kvelden ble avsluttet på stadion….Odd fikk møte Bodø Glimt på hjemmebane i cup’n. Vel, vel, resultatet gikk ikke vår veg…..men gutta spilte kjempegodt, og da var det liksom litt seier 😘 ny kamp til mandag,  Gleder meg ⚽️

Impact 🏌‍♀️🏌🏌‍♂️

Det skal litt til for å imponere meg skikkelig,  men i dag opplevde jeg det 🩷 jeg/vi hadde takket ja til å være med på Impact…..GOLF med klassetrinnet vårt. Litt forarbeid på skolen, og så var vi klare for en dag i “Det grønne klasserommet” på Jønnevald 🩷

Dette var et profft opplegg som vi bare kom til og “tok imot”.

45 minutters rolig sykkeltur og så var vi på plass. Jeg hadde laget et eget opplegg for halve gruppen, som var i skogen, mens den andre gruppen trente på golføvelser 🩷 i lunsjpausen fikk vi flotte gensere. Og så byttet vi sted å være.

Flotte, rolige, dyktige folk som veiledet ungene undervegs. Et supert opplegg.

Dere ser jo selv, på bildet, hva målet er…..og det skinte gjennom hele dagen i alt vi gjorde. Fokuset var på samarbeid, mestring, glede, øvelse,  utholdenhet……jeg observerte elevene og så en gjeng som virkelig stod på og jobbet 🩷

Vi skal dit en gang til i høst, og to ganger til våren. Gleder oss skikkelig.

Og nok en gang opplever vi at vi kan være stolte av gjengen vår. De oppførte seg eksemplarisk 🩷

Etter en fin utedag smakte det godt med middag 🩷 verdens beste kollega akkurat nå er myyyyye yngre enn meg, og ho inspirerer meg til å prøve nye, spennende matretter……som ho finner på nett. Denne middagen er inspirert fra henne,  men tilpasset det jeg hadde i fryseren 🫣🤣

Og kvelden ble også aktiv, for jeg gikk opp for å se yngste barnebarn spille kamp. De vant 10 – 0, jippi. Og jeg endte opp med rundt 22000 skritt i dag 😘

Titopper’n, søndagstur 🍁🧡🍁

Dattera mi inviterte til “topp-tur” i dag…..til gapahuken ved Kilevannet 💙🩵💙

Litt skyet, men nydelig temperatur…..og her var det jo litt sol og blå himmel også 💛

Og høstfargene begynner å komme 💛🧡🤎

Fuglekasse med Odd-logo, det liker jeg 🖤🤍

Og plutselig, så var vi fremme 😘

En flott, liten gapahuk 😘

Med fin utsikt over vannet 💙🩵💙

Også på denne turen lyste de vakre fluesoppene mot oss ❤️

Dattera mi passet to skjønne hunder i helga. Dette er Minnie 🩷

Og dette er Mona 🩷

Nok en fluesopp ❤️🤍❤️

Som dere ser, et herlig terreng 😘

Ospa begynner å rødme ❤️❤️❤️

Takk for turen, Mona og Minnie (og Odin og Nina)…….

Bålkosetur 🔥

I dag bestemte vi oss for båltur…..🔥 og jeg tenkte å ta noen fine høstfargebilder. Men det var lite farger enda, så da ble det vakre bilder av sopp 🩷

Ruslet oppover Grønnsjøvegen (bomveg)❤️

Hadde med litt tørr ved og fyrte opp bålet. Fant ved rundt omkring og når det bare er varmt nok i bålet, så brenner selv den våteste veden 😘

Tåka lå oppi åsen…..fikk litt yr og småregn undervegs…..💙🩵💙

Gubben fant et fint hjerte av mose 🤍🩶🤍

Og dette motivet…..

Jeg slappet av ved bålet og nøt et par små kopper kakao 🤎 koppen har en eldre kar laget til meg da jeg var ung ❤️

Deilig å være ute ❤️

Tid for litt mat 😘

Stekte poteter, tomater og karbonade ❤️🔥❤️

Så litt fotosafari 😘

Hvem bor her, tru 😘

Nok en fin sopp 💛🧡💛 ……

Og noen til ❤️ …….før regnet virkelig kom og vi småløp tilbake til bilen 🏃‍♂️🏃

Vel hjemme ble vi ferdige med Hurtigruta-puzzlespillet 🩷 før jeg dro……

Kvelden ble tilbragt sammen med 8 andre jenter……en koselig, sosial kveld ❤️

Fint med høstpynta bord 🧡🍁🧡

Ettermiddagstur på gamle trakter 💕

For å “tømme hodet litt” er det fint å rusle en tur i skogen 💚

Nå er det tid for mye sopp……

Noen mer fargerike enn andre……

Men hvor var skogmusa som gjemmer seg under soppen……

Fluesoppen er utrolig vakker, og får selvfølgelig lov til å stå i fred ❤️

Høsten er på veg 🍁

Vi gikk til den gamle eika, på Øvre Holtliane 🧡 hver gang sier jeg “nå er vi snart fremme “. Og hver gang er det lenger enn jeg husker 🤪

Lurer på hvor gammel eika er 🤔 noen hundre år, men…….og den kommer til å stå her lenge etter at vi har forlatt denne verden 😘

Den lever fortsatt, har frisk ved og ser ut til å trives…..🤎

Hvem er eldst, tru 🤣

Tankefull naturnyter ❤️

Æsj, hjortelusfluer 🥵 jeg HATER innsekter som ikke kan la meg være i fred 🤬 det var litt plagsomt i dag. Da går jeg på tur andre steder utover høsten 🥰

Gapahuken “til far” står fortsatt (han bygde den for kanskje 25 år siden 🩷 kanskje enda lenger siden. Her har vi kost oss mange ganger 🩷

Valgte å gå “bilvegen” tilbake 💚

Og møtte på flaggspetten i toppen av et tørt tre ❤️

Det ble en fin, liten tur ❤️

Helse, kosthold og trening 🩷

Mandag valgte jeg å ta en skikkelig helsesjekk. Valgte ut fra at foreldrene mine har hatt tarmkreft, og annen type kreft. Tenker da, og er anbefalt, å sjekke meg skikkelig innimellom 🩷 jeg er ikke veldig bekymret, men synes likevel det er greit å sjekke ❤️

På venterommet var det mange fine påminnelser om hvordan vi bør leve…..både med tanke på kosthold…..og…….

aktivitet…..

Jeg forstår ikke at folk ikke tror på at kosthold og trening påvirker helsa vår……

Ingen garanti, men i hvert fall ikke noen bivirkninger å leve sunt (sånn jeg ser det).

Og innimellom glipper det, helt klart……for de fleste av oss. Som meg nå om dagen…..vi har kake tilgjengelig på jobb hver dag….SUKK…. sier til meg selv at jeg skal holde meg unna, men det glipper……SUKK 🥺 har visst liten viljestyrke, det må jeg gjøre noe med 😘🤣

Men det er de fleste hverdagene som teller….og en liten sprekk av og til går fint. I morgen er det sunn mat igjen 🫣 og i ettermiddag løp jeg 5 kilometer sammen med Olav. Fint å ha en som pressa meg 🥰 merka litt at jeg løp 30 minutter på mølla i går, men det gikk fint 🏃‍♀️

Håper folk tar vare på helsa si, ut fra eget ståsted og motivasjon. Min motivasjon er energien jeg trenger for jobb og fritid, slik jeg ønsker at livet mitt skal leves 🩷❤️🩷

Bunad på Dyrsku’n 🥰

Når jeg får mulighet til å stille i bunad et sted…. så stiller jeg opp med stor glede ❤️ og i dag var det Dyrsku’n i Seljord som inviterte til bunadsparade (fordi bunaden er nå på Unescos verdensarvliste) ❤️  har gledet meg til denne dagen…..

At regnet hølja ned stoppet ikke meg. Jeg elsker all slags vær, faktisk 🥰 og innimellom regnet det mindre……og det positive var jo også at det var ikke trangt ved bodene OG jeg så ingen veps. Så flere positive sider faktisk 😘

Wow, for en fantastisk, rosemalt bolle ❤️

Vi gikk i tog, etter fire flotte hesteraser (men dessverre har jeg ikke bilde av det). Kom til denne plassen, hvor det ofte var musikk og dans i gamle dager (jeg har dansa her) …..❤️

Men i dag var det bare musikk og dans på scenen 😘

Jeg blir helt betatt av slik musikk og dans….. glemmer alt rundt meg og bare nyter ❤️

Det har vært en fantastisk dag,  jeg har vært sosial med masse folk og storkost meg 😘 og lite visste jeg at jeg skulle få en gave også, fra selveste sjefen av denne mølla. Han bare spurte:” Kan jeg få ta bilde av deg i boden min”? Selvfølgelig svarte jeg ja, og fikk med meg en gave hjem. Jeg er heldig 😘

Wow, nydelig ost…..nyhet…..blir nok min favoritt fremover ❤️

På hjemveien bare måtte jeg ta bilder av alt vannet som fosser frem der det vil 💙🩵💙

Og tåka som skaper om landskapet, så vakkert ❤️

Noen steder fløt vannet over vegen også, men jeg har jo suv, så det gikk fint…..ikke lett å se, men ved den borteste fossen rant det over (og et par andre steder, men der kunne jeg ikke stoppe) 💙🩵💙 jeg elsker høsten, og været 🥰

 

Lørdag er treningsdag 🏃‍♀️

Lørdag er min treningsdag (i tillegg til de andre dagene 🤣)…..og på jubileumsfesten i går koste jeg meg med både god mat og kaker/godteri…. da “måtte” jeg bare trene litt ekstra i dag 🫣 så selv om regnet øser ned var det bare å komme seg ut. Ikke fristende, nei, men nødvendig. Og jeg hadde jo sagt i går at jeg skulle ta runda rundt Hyni, da var det bare å gjøre det 🏃‍♀️

Egentlig gjør det ikke noe om det regner. Det er bare de første 50 meterne, og så tenker jeg ikke på det. I dag gikk runda forbausende bra, trur kanskje jeg må være på fest oftere 🤣 og fest for meg er uten alkohol (bare så dere vet det).

Litt styrketrening hører også lørdagen til 💪

Litt huskaldt i dag, så da fyrte jeg litt opp i peisovnen……mens jeg hører på pop-quiz og finner frem pc’n for å jobbe 😘

Selv om det er skikkelig høstvær, så er helgen fin 🧡🤎🧡

Gjerpen barneskole 150 år ❤️

Tidlig i dag morges hang vi opp vimpler som elevene hadde laget. De hang på kryss og tvers ute i skolegården 💕

Det var så koselig da jeg litt senere møtte en gutt, som jeg ikke har pratet med før. Han pekte på en vimpel, og sa stolt:” Den blå til høyre der, den har jeg laget ” 💙 Tenk så lite, og likevel så stort 💕

Jeg snakket også med han om at bursdagen egentlig ikke er før i november,  og da ble han veldig interessert i å vite datoen. Han har også bursdag i november, kunne han fortelle. Jeg var ikke sikker på datoen, men tenkte at det må jeg finne ut av og si til han til uka 🩵

Vi fikk storfint besøk, av ordføreren ❤️ jeg kjente på en stolthet over alle elevene som lyttet, sang og danset…..

Og kaker ble det….både denne og nydelig sjokoladekake 🩷

Dette er en liten del av ei furu, som stod i skolegården, før vi bygde ut skolen for 15 år siden. Den stod akkurat her, før den ble sagd ned. Og nå er et lite snitt av treet blitt en liten del av gulvet i aulaen ❤️

Lekse for elevene mine denne uka har vært å skrive hva furua har opplevd mens den stod ute, i mer enn 150 år 🩷 og jeg har fått inn mange krestive og gode svar 🩷 jeg er stolt av hvor flott og beskrivende de har fortalt furuas historie 🤎

En hel dag med bursdagsfeiring for barna 🩷 leker og sjokoladekake 🩷

Lærere som hadde jobbet hos oss før, var invitert på dagtid. Veldig hyggelig å treffe gamle kollegaer igjen (jeg har jo vært på denne skolen i snart 30 år) ❤️🩷❤️

Og så, i kveld, var det tid for at vi voksne feiret skolen. Med god mat, mimring, snop og hyggelig samvær ❤️