Deilig med fridag før 17.mai 😘

Startet dagen med å henge ut flagg…..hjemme- kamp i ettermiddag 💘

Tok meg en rusletur før frokost 💕 og her ved inngangen til huset mitt har jeg også en slik herlig, rosa plante 💕

Cantharis Rustica heter visst denne krabaten som jeg møtte på min veg i dag 😲

Så etter frokost var det tid for å starte på morgendagens middag……jeg lager alltid lapskaus og pavlova og har åpent hus for de som stikker innom, mellom barnetoget og borgertoget 🩷🩷 jeg er på jobb, går i barnetoget……

Det tar litt tid, men blir veldig godt 🇧🇻❤️🇧🇻

Rakk en tur oppom dattera…..og der møtte jeg en vanlig Jordløper……dvs jeg ordnet bittelitt i hagen hennes og det likte denne krabaten ikke helt 🫣

Så var det tid for kamp…..

ÆSJ, vi tapte 🤬

I morgen er det 17.mai, og jeg trur jeg har kontroll på det meste 🇧🇻❤️🇧🇻 gleder meg 🇧🇻

Lurt å ha bilen på verksted 🥵

Sukk, fridag og opp halv sju 🥺 måtte få bilen på verkstedet, stressa blinklys og en rar lyd et sted 🤔 MEN fordelen var at jeg gikk hjem fra verkstedet og tok en omveg ved en “grønn lunge” 💚

Hver gang jeg er ute og går sånn tidlig på morgenen, så tenker jeg: “hvorfor gjør jeg ikke dette hver dag”…..det er så nydelig 🥰

Med andre ord, en perfekt start på dagen 💚

Vel hjemme fant jeg ut at jeg skulle ta inn, og fryse ned noe rabarbra 💚

Så rusla jeg opp på butikken og kjøpte inn siste rest av det jeg trenger til 17.mai 🇧🇻

Og plutselig så gikk jeg til byen for å se etter litt småting…….😘

Gubben dukka opp, hadde med noen planker og vi fikk snekra ei plate til å henge opp pilkastspillet på, til 17.mai 🇧🇻 mest for å spare veggen for “hull” 🫣

Denne 17.mai-duken kjøpte jeg i byen i dag 🇧🇻

Og disse fant jeg på et lokalt gartneri 🩷

Det ble en dag med mange “små” turer til fots…. og over 21.000 skritt……derfor sier jeg: “lurt å ha bilen på verkstedet ” 🤣

Og med hvite syriner på veg til full blomstring blir nok dette ei fin helg (og bilreparasjonen kostet bare 565 kroner, det er til å leve med 🤣).

Det er min skyld 🫣

Ja,jeg vet det jo ikke helt sikkert da…..men her om dagen stod jeg og vannet i hagen min og ønsket at det kunne regne en dag så jeg slapp å vanne 🫣 men nå er det nok. For jeg valgte en innedag pga været, og det er ikke bra for meg 🥺

Men likevel bra 🤣 for jeg har gjort huset nesten klar til 17.mai, strøket bunadsskjorta og flagg, vasket og ryddet 😘

Og pakket til jeg skal på ferie (enda det er en stund til) 🫣😘

Fått på plass denne nydelige duken, som jeg broderte til min mor for mange år siden 🇧🇻  som jeg arvet da hun døde.

Jeg har hatt besøk av mellomsøstra mi, som gjerne ville se denne fargerike Stillitsen, men…

han kom ikke frem før ho hadde reist 🤣

Jeg har strikket ferdig denne lekre genseren i dag,  og det var bra…..for jeg skal snart på ferie og hadde ikke noe å ha på meg 🫣🤣

“Mitt varemerke”, ei sløyfe bak i nakken 🩷

Den passet helt perfekt 🩷🩷

Måtte ut å rusle en liten tur……ikke regn når jeg var ute……her i kassa bor det en blåmeis. Gleder meg til eggene blir klekket ut 💙

Fruktblomstringa er vakker 🩷🤍🩷

Ei blodbøk som står klin inn til hovedveien….. rank og rett og nydelig ❤️

Andre trær som blomstrer akkurat nå 🩷

Joda, det er våren……for her blir det “laget” måkeunger 😲

Godt fornøyde etterpå 🤍🩶🤍

Og jamman…..nå kjenner jeg den nydelige lukta og syrinene er i ferd med å starte sin flotte blomstring 💜💕💜

Og rett før jeg var hjemme igjen møtte jeg på en bøling med russ……i dag er det russedåp på Falkum Bad (elva rett ovenfor der jeg bor)….et populært sted å bade og kose seg på denne årstiden. Jeg misunner dem, russetida er herlig! Jeg feiret edru, men hadde det likevel helt topp. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne skru tiden tilbake (men bare for et øyeblikk)…..

Ønsker all russ en herlig feiring ❤️❤️❤️

Hagehobby 🥕🥬

Regnvær 💧💧💧 når jeg dro fra jobb i dag, men bare litt……så da tenkte jeg: “må forte meg å så gulrot- og salatfrø”, så slipper jeg å vanne med en gang 🤣 kjøpte litt ny jord, fikk frøa på plass og la over netting så ingen kommer og spiser av avlingen som forhåpentligvis kommer utpå sensommeren 🥰

deilig, så var det unnagjort 🥰

Hadde gledet meg til tur i kveldinga…..men gidder ikke når det regner. Laget meg litt god drikke i stedet, og slapper litt av 🩷

🩷 Ønsker alle (som har det), en god langhelg 🩷

Wow, jeg vant IGJEN 🤣🥰

Altså, i dag vant jeg på flere måter 😲 først vant jeg over meg selv…..jeg var trøtt og ville helst sove…..dro til Porsgrunn og bedriftsløp, som jeg er med på hver tirsdag. I dag var løpet slått sammen med et annet løp, og vi skulle gjennomføre 3 runder…..til sammen ca en mil. Første runde gikk jeg mye og tenkte; “det er en grunn til at jeg har lyst til å slutte med løping ” 🫣 andre runde gikk helt greit, med litt mer løping 😘 og tredje runde gikk veldig bra…..følte at dette er jo gøy, og jeg mestrer 🥰 det kaller jeg en seier over meg selv ❤️

Så heiet jeg på andre løpere, og på slutten ble navnet mitt ropt opp (IGJEN, for jeg vant forrige uke også) 😲 jeg vant ett gavekort til 🥰

Nå må jeg jo bare fortsette å gå-løpe og være med……det må jo være et tegn 🤔🤣🥰 kan ikke gi opp likevel 🤣

Hornkjølberget……Eidskog kommune 🩷

I dag skulle vi først besøke denne toppen….og så ta en liten Sverigetur, før vi skulle hjem igjen  😘 god plan

Her var det virkelig lagt til rette for en fin tur…. og toppen var godt skiltet fra hovedveien (som en severdighet)…..

Det var litt småkaldt og det småregnet…..

Da var vi i gang……

Inga rotvælte stod det på skiltet…..het stormen her Inga 🤔

De som har laget denne flotte stien, har “dekorert” fint undervegs 🩷

Høggestabben til Trollfar 🤎🤎🤎

Ganske fin utsikt etter hvert…..

Gubben nyter i hvert fall utsikten 💙

Gutta på skauen 🥰

Og kjerringa på stien…..her kjente jeg på pulsen at det faktisk var ganske bratt 🥰

De hadde hengt opp blå klosser for å vise vegen 💙

Og endelig så vi tårnet 💕

❤️

Skrev oss inn i tårnboka ❤️

Og så var det tid for å komme seg til topps 🩷

Betryggende å lese dette da 🥺

Solid bygd trapp ….. egentlig

Og vi kom oss jo opp……

Jeg var litt redd, men bare litt…..🫣

Her måtte jeg legge meg ned…..for å ta neste bilde 😲

Nydelig utsikt, selv i gråværet 🩷🩶🩷

På veg ned måtte gubben foreviges…..

Jeg anbefaler alle å ta denne turen 🩷🩶🩷

Så var vi på veg tilbake til bilen 🥰

Nye, vakre granskudd 💚💛💚

En flott benk å hvile på…..godt festet (se neste bilde) ❤️

Næmmen….utslitt på veg ned 🤣🤣

Morsomt å merke med slike skilt også 🩷

Og det var den turen…..🩶🥰🩶

Tre nye kommuner kunne skrapes bort etter denne helga ❤️❤️❤️

Godt det ble en liten Sverigetur, for der fant jeg meg nye løpesko og tursko 🥰 og det til en mindre sum enn vi kjøpte sigaretter til en god kollega for 🥺😲 og mye, mye sunnere 🤣🤣🤣

Rafjellet og Kongsvinger omegn 😘

Jeg fikk meg en fin start på dagen, her i bassenget. 1500 meter 🏊‍♀️ før deilig frokost.

Her satt vi i bilen og studerte kartet…..lurte på hvor vegen til Rafjellet gikk 🫣 og plutselig så jeg ut av vinduet 🤣

Fant stedet hvor vi kunne parkere……

…..og velge kort eller lang veg…….

“Kommer du, eller” 😲

Vi valgte kort veg opp og lang veg tilbake 😘

Ehhhhh, ei postkasse i ingenmannsland 🩷

Nydelig sti å gå på…..og “stolpejaktstolper” undervegs. I år velger jeg å ikke delta på stolpejakten ❤️

Kan jo bare bli glad av slike stier 🥰 selv om det gikk jevnt oppover hele vegen 😘

Her var det et minnested for en bonde som levde for en god stund siden ❤️

Gubben i farta 🤎

Det er såååååå nydelig å gå slik……jeg nyter hele tiden 🥰

Koselig at gubben tar bilder av meg undervegs.

Furua fanget meg 🥵

Det ble mer og mer utsikt……

Og her trur jeg at jeg kanskje har et nytt prosjekt på gang 🫣🤣

På toppen stod det et tårn……det var et “betryggende ” skilt ved trappa (fint for meg med høydeskrekk) 😲

Gubben først……..

Og gamla etter…..fin utsikt 😘

“Jeg kommer nå”…….

Kan vel si det sånn, at jeg fikk krampe i hendene undervegs……holdt meg hardt fast 🫣🥺

Men jeg kom til topps…..og der kunne jeg holde rundt stolpene 🤣

Skikkelig tøff, egentlig……ved å være opptatt av å posere, glemte jeg litt å være redd 😘🤣

Så var det å komme seg ned igjen…..ryggende.

Gubben var som vanlig, ikke redd 😘

Ved siden av tårnet var det ei koselig hytte, åpen for alle ❤️

Vi skrev en hilsen i boka. Gubben dikterte og gamla skrev ❤️

Litt lengre, og litt mer myr tilbake…..men flott.

Passerte små vann…..og fikk lyst til å bade (selv om det ikke ble noe av) 💙🩵🤍

❤️ Gubben og gamla på tur ❤️

Jeg er så takknemlig for alle folk som lager til så vi kan gå trygt på tur 🥰

Med slikt underlag, og naturens lyder på alle kanter…….så er dette perfekt trening for hele kroppen og hodet ❤️🤍❤️

Her ville jeg sitte……

Og med god hjelp, så fikk jeg det til 🩷

En flott gapahuk på veg ned……

Og vi fant bilen igjen…..etter bittelitt forvirring undervegs……men så, tenkte vi……Granberget i Sør-Odal blir neste tur (i dag) 🤔 sukk, fant Odal værk, men fant ingen bilveg som vi kunne kjøre mot Granberget…..det var en bomveg, men 8 km en veg var for langt for oss å gå (det hadde vi ikke tid til) 🫣 da må denne turen bli en annen gang 😘

Så vi kjørte til festningen i Kongsvinger 😘

Gikk en fin turrunde der oppe…..

……og nøyt utsikten……

Det ble en flott dag……og kvelden går med til å kose oss og glede oss til morgendagens opplevelser. Det er fint å være to på tur ❤️🩷❤️

Viktjern og tur til Kongsvinger 🥰

Ny kommunetopp……Viktjern i Indre Østfold 🇧🇻

Vi fant aldri stien opp til Viktjern……hvor vi hadde tenkt å gå…….men vi fant en slags grusskogsbilveg, for noen steder hadde vannet gravd ut vegen ganske mye 😲 så da kjørte vi nesten helt opp til tårnet 🫣 men uansett, toppen er besøkt 🥰

Når vi var på toppen, så så vi stien vi skulle kommet opp 🤣

Tur er tur…..herlig i skogen ❤️

Deretter satte jeg gps’n i bilen på Kongsvinger og hotellet vi skulle til……det ble en interessant opplevelse 😘

Olav leste kartet i vegboka……og trudde han hadde kontroll 🤣men plutselig så sa dama på gps’n “kjør til høyre”, “kjør til venstre”…..og hver gang sa Olav “hæ, hvor er vi nå….det går ikke veg dit, vi skal dit” 🥵

Og når vi endte opp på grusveg et langt stykke….så ble jeg litt i tvil om vi var på rett veg 🤔

Men så dukket harepusen opp, og da var det verdt litt lav standard på vegen (men ikke spør hvor jeg har kjørt, for det vet jeg ikke 🫣 )🤣

Vi ankom hotellet litt senere enn planlagt…..og jeg må bare fortelle at da vi kjørte inn mot Kongsvinger, så fikk vi øye på to elg i vegkanten 🤎🤎 farta var 80 og biler bak meg, så jeg fikk ikke stoppet for å ta bilde 🥺

Hotellet er ok, rene senger. Egentlig krever jeg ikke mer, men det er veldig slitt og jeg vil tru “ulovlig” tilpasset med bad på rommet. Ikke ordentlig dør 🤬🥵 det går nok bra 😲

Skulle rusle en kveldstur til sentrum (500 meter stod det på hotellets hjemmeside)…..det er en god del lengre. Men vi liker å gå, så det gjør ikke noe…..måtte bare spørre om vegen undervegs 😘

Over ei bru i nydelig solnedgang ❤️

Og plutselig var vi i sentrum, og der var det tivoli 🥰

Etter å ha sett litt rundt sa jeg “det er en strandpromenade der, skal vi følge den og gå over brua der borte” (jeg pekte på ei bru). Joda, gubben var med på det. Det tenkte vi var en god ide 🤣 og her møtte jeg sølvulven som stod og ulte……jeg ulte med 🤣

Statuer er til for å utforskes, av barn og meg 😘

Herlig, rolig, vakkert, nydelig å rusle her…..

Møtte til og med en Tjeld på vår vandring…..

Vakker kveldshimmel 🩷

Kom inn på en sti…..og da tenkte vi at nå er vi snart ved brua vi skulle gå over 😘 men, ehhhhh,  her svingte stien OG elva delte seg 🥺 så vi kom aldri bort til brua vi skulle gå over 🫣🤣 da måtte vi svømt over 😲

Så, da var det bare å snu og gå tilbake 🤣

Kom hit, gikk under brua som vi egentlig skulle gå oppå……håpet at det gikk trapp opp på andre siden……og……det gjorde det heldigvis 😘

Så en liten kveldstur ble til over 10.000 skritt. Tenker det gjorde godt for kroppen, og var en god kompensasjon for at jeg ble snytt for tur tidligere på dagen ❤️

Gleder meg til morgendagens opplevelser 🥰

Løpsglede……hvor ble du av 😲

Dette er ikke noe nytt, for meg……neida, men likevel pyton når det er sånn 🥵 jeg fikk en skikkelig trøkk, negativ nedtur, i Holmestrand… når jeg løp halvmaraton 🫣 og finner liksom ikke gnisten igjen. Når jeg trener blir jeg bare sliten…. står litt fast, på en måte 🤬 teit!!!!!

Hvor er gleden og målene mine fremover 🫣

Sukk, sånn kan også livet være 🥺 og hvem kan gjøre noe med det 🤔 MEG SELV 🫣 vel, jeg er i hvert fall i bevegelse hver dag. Som i dag f.eks. så skulle jeg se yngste barnebarn spille kamp på “bortebane “, Herkules. Og da valgte jeg å gå tur/retur. Så kan jeg klappe meg selv på skuldra med vel gjennomført tur 😘 og 17771 skritt i dag 😘 joda, helt lat er jeg ikke enda…OG jeg tror jo at jeg skal få tilbake gnisten…..må vel bare gi det litt tid, kanskje 🤔

Jippi….jeg vant 🥰 på en ellers svært dårlig dag 🫣

I dag var det tid for bedriftsløp igjen 🏃‍♀️ men jobben tar all min energi, og spennings-hodepinen dundret godt når jeg kjørte fra jobb. Jeg var faktisk ikke sikker på om jeg skulle klare å gå 5 km en gang 🥵

Uansett, så tenkte jeg at den hodepinen skulle jeg gå av meg……jeg har jo erfaring fra tidligere at det å gå hjelper 😘

Jeg ruslet av gårde…..tenkte “så vondt har jeg aldri hatt før”…..tenkte “joda, det har jeg sikkert” ……..og sånn svinga tankene…….og sakte, men sikkert, så slapp hodepinen 🥰

Enkelt, nei……lurt, ja……billig medisin uten bivirkninger liker jeg 😘

Orket fint å bøye meg ned og ta bilde av årets første blomstrende liljekonvall 🤍🤍🤍

Svarttrost 🖤🖤🖤

Ikke helt fornøyd, men deilig å kjenne mestringen og bli bedre…….

Og så…..JIPPI, jeg vant i dag. Ble trukket ut av alle som deltok 🥰 perfekt på denne dagen, som var ganske kjip……da gledet det meg ekstra mye 🩷🩷🩷 jeg fikk til og med hyggelig heiarop når jeg hentet premien ❤️