Stolpejakt rundt Sukkevannet, Kristiansand 🦋

Perfekt start på dagen, hjertemerket turløyper som vi skulle følge på stolpe-jakten vår i dag 💙 mye kjærlighet her 💙

Jeg trives veldig godt med stier som har varierende vegetasjon rundt, her var det perfekt 💚🦋💚

Gubben og gamla på tur 💕

Koselig å møte på dyr, selv om det er husdyr. Disse kunne se farlige ut med store horn, men de tuslet fredelig rundt og var litt redde for oss bare 🤎🐏🐏🐏🐏🐏🤎

🤎🐏🤎
🤎🐏🤎

Vi passerte flere bekker med fine bruer/ planker å gå på. Fint hele vegen 🤎💚🤎

Slikt terreng gir ro i kropp og sjel 💚💚💚

Frisbeegolf er populært 🦋 (det var også vanlig golfbane rett i nærheten) ❤️

Turen i dag gikk rundt Sukkevannet, det store vannet på kartet her 💙💚💙

Og helt til slutt måtte jeg jo kravler opp på ryggen til denne bukken 🐏

Bukken og kjerringa 🐏❤️

Vel hjemme igjen så sa gubben at nå kan vi slappe av resten av dagen og kvelden, da er det godt å ha strikketøy 💙 må følge med på fotballkampen, Odd – Stabekk og planlegge morgendagen 😘

Nå er ferien sammen med gubben over og jeg skal finne på ting alene igjen 😁

Jeg har bare halvannen uke igjen, og det blir ikke vanskelig å fylle dagene 🦋🦋🦋

Hove (Tromøy, Arendal) ❤️

“Hva skal vi finne på i dag? “, var dagens spørsmål.

Olav skulle hjem til seg, men på vegen dit måtte vi jo finne på noe…..

Det var nydelig vær ved kysten og “stolpejakten” lokket oss ut til Hove ❤️    jeg hadde ingen andre forventninger enn å registrere noen stolper 😁 men så ble det en nydelig dag ved kysten ❤️❤️❤️

Dette var et flott turområde. Deilig og mykt underlag å gå på, barkflislagt. Flotte stier som var ryddet for kongler og kvist og alt var lagt til rette for en nydelig rundtur     💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚

Måka hadde funnet roen her ute 🤍🤍🤍

En liten, fin seilbåt seilte sakte forbi 💙🤍

Skulle nesten tru at vi var på Mølen 😘

Her prøvde vi å lage et hjerte 🤎

Jeg er jo bare ungdommen, så klatring i trær er gøy 🦋🤎🦋

Krokete, flotte, dekorative trær…..

naturens kunstverk er helt utrolig 🤎🤎🤎

Gubben poserer gjerne for fotografen      💛💙💛

Det er moro å prøve ut ulike måter å skape bilder med “rammer” på 💚🤍💚

Skogens troll 🤎🤎🤎

Jeg storkoste meg, deilig sjøluft, svalt og fint å gå på stier i skogen ❤️❤️❤️

Vipa gikk og koste seg i strandkanten 💕

Jeg vil absolutt anbefale en tur til Hove ❤️

Jeg skal dit igjen, bare nyte og kose meg ❤️

Etterpå tok vi en liten tur innom Grimstad. Bare ruslet litt langs brygga og i byen ❤️

Her var det lagt opp til Grimstadbilde-minner 💛🤍💛 vi måtte jo ta bilder her  🦋💛🦋💛🦋💛🦋💛🦋💛🦋💛🦋💛🦋

Slik kan en lørdag fort bli for meg….ingen faste planer, tar ting litt på sparket undervegs og plutselig blir det en nydelig dag i naturen 💚🤍💚 det perfekte liv ❤️

Lurer på hva morgendagen bringer 😘

“Utdøende rase” 😳

Noen ganger lurer jeg på om bærplukking dør ut med min generasjon 🙄 det er ikke mange vi møter når vi er ute nå om dagen.

Det er gratis og raskt og fylle opp fryseren. Vi plukket ca 4 kg bringebær på en drøy time. Blåbær tar litt lenger tid om du plukker ett og ett bær, men jeg er overrasket over hvor fort det gikk. Vi plukket vel rundt 3 kg. Vi endte opp med 14 kg molter i år. De er store og saftige. Det går ganske raskt når man først finner ei god myr. Så i løpet av 4 – 5 dager så er vinterens syltetøy beholdning klar 🧡💙❤️

Hva kan jeg gjøre for å påvirke andre positivt på dette området, tru 🤔

Er det bare jeg som synes at hjemmelaget syltetøy smaker best 🤔

Det er veldig enkelt å lage syltetøy…

Moltesyltetøy: Kok opp moltene, rør i en “dæsj” med sukker og la det koke ca 10 – 15 minutter på svak varme. Avkjøl, fyll på glass/bokse og frys ned. Jeg koker moltene for da blir de best og “steinene” mykner litt 🧡

Bringebærsyltetøy: Rør bærene sammen med en “dæsj” sukker. Bruk håndmikser. Fyll opp på glass/i bokser og sett i fryseren. Jeg synes bringebær smaker best når de røres og ikke kokes ❤️

Blåbærsyltetøy : Rør bærene sammen med en “dæsj” sukker. Bruk håndmikser. Fyll opp på glass/i bokser og sett i fryseren. Jeg synes blåbær smaker best når de røres og ikke kokes 💙

Blåbær kan også plukkes med bærplukker, kokes med sukker og sile av saften. Blåbærsafta må fryses ned og smaker utrolig godt, blandes med vann. Prøv deg litt frem ang hvor sterk saft du vil ha 💙

Jeg har en bolle med lokk (med hull til visene), denne er fin å bruke for da blir det ikke så mye søl. Det er raskt å røre bærene til syltetøy. Prøv deg frem ang sukkermengde. Jeg bruker vanlig sukker, men det er jo bare å bruke annet søtningsstoff om man ønsker det 💕

Lykke til 💛🧡❤️💙❤️🧡💛

Frokosten vår, disse dager, er grovt brød med selvlaget, nydelig syltetøy 💙❤️

Livet kan faktisk ikke bli bedre 💛💛💛

Disse bildene har dere sett før, men nyt dem. Vi gleder oss hver dag vi skal ut og plukke bær 😘

Blåbær plukker vi ett og ett, egentlig kan vi bare sette oss ned og plukke masse bær på ett sted. Lite slitsomt. Av og til bruker vi bærplukker og lager saft.

Molter er en kunst å plukke. Finn deg ei myr med molter og gå på kryss og tvers, frem og tilbake flere ganger. Det er alltid noen molter du ikke så første gangen du gikk der. De gjemmer seg under bladene og i lyngen. Ikke gi opp om det ikke er molter på første myra, for da er det sikkert noen på neste mye. Det er litt slitsomt å bøye seg mye, men jeg veksler litt mellom knebøy/sitte ned på huk og bøye ryggen fremover. Tenk på den flotte, gratis treningen du får ute i naturen 🦋

Bringebær er lett å plukke, du bare tusler rundt og bøyer deg nesten ingen ting.

Konklusjon :

Plukk litt forskjellig for da får du ulik trening og belastning på kroppen. Alt er gratis, og du sparer penger til vinteren (syltetøyet står jo gratis, nesten, i fryseren. Må bare kjøpe litt sukker).

🦋🦋🦋❤️🦋💙🦋💛🦋🧡🦋💚🦋🦋🦋

 

Hjemkomsten 😳

Gårdskvelden var vakker….siste kvelden på hytta for denne gang 💞

Endelig skjønte fuglene at jeg hadde lagt ut mat til de 😘

Jeg startet dagen med litt blåbærplukking 💙💙💙 se så flotte de er med dugg på 💙

Olav hadde gått ut etter molter, så da måtte jeg også ut en tur 🧡💛🧡

På vegen lyste denne så vakkert mot meg 💛🤍💛

I dag kom jeg over noen myrer som det bugner av molter 🧡💛🧡 jeg storkoste meg, tuslet i egne tanker, fant roen 🧡

Optimist 😂 egentlig ikke, hadde bare ikke mindre spann å plukke i 😂

Her var jeg fryktelig sliten…..drakk litt vann og det hjalp litt.

Problemet mitt er bare at når jeg ser molter, så må jeg plukke de. Og jeg brukte minst en time på å snu nesa mot hytta…. stadig vekk var det nye moltemyrene som trakk meg bort fra stien 🧡😂🧡

Men like blid….kan jo ikke være sur når jeg får mulighet til å kose meg ute 💚💚💚

Vi tok oss en deilig dusj på hytta, spiste litt og pakket bilen.

Nå skulle vi hjem til Skien 🤬

Egentlig har jeg sagt at jeg ikke vil hjem før jobben kaller, men pga alle bæra så måtte jeg hjemom 😳 sukk!!!

På veg hjem lyste bringebærene mot oss, rett nord for Skien. Da bare MÅTTE vi stoppe og plukke litt.

Gubben koste seg med plukkingen, mens jeg ble spist opp av mygg 🤬🤬🤬 erre mulig, hvorfor spiser den bare meg 😡😠

Sukk, det ble til at vi dro hjem og bestemte at hit drar vi og plukker mer bær i morgen. En god plan for da skal jeg ta på meg klær så myggen ikke kommer til 😜

Hjelpeste meg, så mye og litt til hadde jeg i den lille (les store) bilen min 😂 egentlig deilig å få ryddet litt før jeg “stikker” av gårde igjen (kan jo ikke gro fast hjemme heller 😂). Og jeg ville jo egentlig ikke hjem enda 😘

God natt mine venner som leser det jeg legger ut        ❤️🤍❤️

Hodepine på fjellet 😏

Vi avsluttet kvelden i går med å kjøre opp på Raaen for å se på supermånen, men skyene ødela den opplevelsen.

Likevel, jeg er jo heldig som har en kjæreste som ble med på tross av at dette ikke er hans største ønske om opplevelse ❤️ han er god!

Våknet i natt, tung i hodet. Lukket opp vinduet, på vidt gap, i håp om at hodet skulle bli bedre. Sovnet igjen, men det var IKKE bedre når jeg stod opp i 08.30-tiden 🥵

Det er på slike dager at jeg får prøvd ut det jeg sier til andre: “naturen er vår beste medisin” 💕

Jeg dro opp på Raaen, i håp om at det var molter der. Selvfølgelig var det ikke det, jeg hadde jo en dårlig dag,….så da var det dårlig med molter også 🙄

Men det er vakkert der oppe.

Det hjelper mye 💛🤎💛

Jeg bare ruslet rundt, uten mål og mening. Prøvde å finne roen, senke skuldrene og si til meg selv at litt hodepine går snart over.

La meg ned i Lyngen, studerte det vakre på nært hold 💚❤️💚

Humla jobbet iherdig, enset ikke meg som stakk kameraet tett på 💛🧡💛

Lurer litt på om disse bærene kan brukes til noe godt 🤔

Sopp kan jeg ikke noe om, så de får alltid bli stående når jeg ser dem 😘

Joda, det var molter på Raaen, de var bare ikke modne enda.

Og så kom det regnbyger.

Sol og regn om hverandre, og jeg elsker å studere de vakre skyformasjonene som vi har på himmelen ❤️🤍❤️

Nøtteliten var takknemlig for maten jeg la ut til han…..han var våt i pelsen, men brydde seg ikke noe om det 🤎💛🤎

Hodepinen slapp selvfølgelig taket (det hjalp å være ute + en liten hvil på sofaen etter turen) 😜

Men så kom regnet, mye regn. Og jeg måtte holde meg inne. Etter to timer kjedet jeg meg, men kryssord er et fint tidsfordriv 😁 og jeg gledet meg litt til lyn og torden, som var spådd 🙄 jeg synes det er fascinerende med uvær 😘

Vel, uværet kom ikke….men sola kom 💛

Da ble det bærtur utenfor hytteveggen 😂

Blåbær er deilig, og rike på antioksydanter 💙💙💙 kjedelig å plukke ett og ett bær, men kjedeligere å rense om vi plukker med bærplukker.

Gubben plukka molter i dag, så nå har vi godt med syltetøy i fryseren ca 9,5 kg

🧡🧡🧡

Dagen startet tungt, men avsluttet godt.

Naturen er beste medisin 💚💚💚

Trening og friluftsliv 🦋

Dagen startet med sol fra skyfri himmel, men det var før jeg fikk somlet meg ut på tur. Har likevel hatt fint vær hele dagen, litt skyer og et par regnbyger bare 💙

Jeg kjente takknemligheten i kroppen da jeg gikk opp motbakkene til moltemyrene jeg vill gå til i dag. Takknemlighet over å ha lykkes med kosthold og treningsplan min fra jul og til nå 💞

Målet ved juletider var å gå ned 8 kg og komme i bedre form. Jeg la opp til en plan hvor jeg telte kalorier og skulle spise mellom 1000 og 1200 kcal hver dag. I starten brydde jeg meg ikke om hva jeg spiste, bare at det ikke ble over 1200 kcal. Det gikk helt fint en liten stund, vekta gikk nedover og jeg var fornøyd 😁

SÅ stoppet vekta og jeg ble sur, men jeg tenkte at en eller annen gang så ville den gå nedover igjen. Og det gjorde den. Sakte, men sikkert nådde jeg målet mitt. Og undervegs fant jeg selvfølgelig frem til mat med færre kalorier slik at jeg kunne spise mer og ha metthetsfølelsen hele dagen 😜

Parallelt med kosthold så startet jeg med intervalltrening på tredemølla hjemme, 3 dager i uka 🏃‍♀️ det gikk overraskende bra.

Jeg løp (les løp og gikk 😂) to halvmaratoner denne våren. Jeg har deltatt på alle lokale løp som bedriftsidretten i Telemark har lagt opp til på tirsdagene også. Det var helt klart med på å bedre den fysiske helsa mi 💚

Nå har jeg en aktiv sommerferie slik jeg ønsker det, og takket være innsatsen denne våren så er jeg superfornøyd med kroppen, at den gir meg ork til alt jeg vil gjøre ❤️

Det er IKKE lett å komme dit jeg kom denne våren, men med en god porsjon STAHET så gikk det. Bare spør, så skal jeg hjelpe dere om dere vil ha hjelp. Men alle må finne sin greie 💚💚💚

Langs vegen i dag så stod dette “ugresset” i full knopp, og det var vakkert 💚💚

Jeg trur det var dagen for sommerfugl-fotografering i dag 🦋🦋🦋

🦋 De er jo utrolig vakre 🦋

Og så var jeg ved moltemyra, jippi 🧡💛🧡

Men der møtte jeg på denne søte, nysgjerrige krabaten. Jeg tenkte å fange han, men vi var begge veldig redde.

Til slutt klarte jeg å få han opp på kneet mitt, men da “slapp” han halen sin 😳 stakkars 😪 jeg ble skikkelig lei meg, lei meg for at jeg hadde skremt han så mye. Måtte søke litt på telefonen og fant ut at det vil vokse ut en ny hale og den er kortere, men veldig bra. Det trøstet meg litt ❤️💚❤️

Gaustakne i det fjerne 💕

Og spannet ble fullt i dag også, jippi 🧡💛

På veg tilbake til hytta fant jeg denne blomsten. Da strømmet minner fra barndommen frem. Jeg hadde nemlig plukket denne, presset den og satt inn i samlingen min (i en perm). Det var en naturfagsoppgave på skolen.

MEN da jeg viste denne til læreren, så fikk jeg kjeft. Skuffelsen var stor. Jeg hadde funnet en sjelden plante og var stolt, forventet beundring og fikk kjeft. Fikk kjeft fordi den var fredet, men det visste jo ikke jeg. Det er mange av den her oppe.

Vel, vel, jeg overlevde, men skuffelsen sitter i meg fortsatt (50 år etterpå). Jeg er lærer og håper at jeg skal klare å møte elevene mine bedre enn dette, men av og til glipper det og jeg prøver å rette opp så godt jeg kan ❤️ elevene er mine hjertebarn som jeg gleder meg til å møte igjen, snart ❤️

Molteplukking

Jeg kan vel si at noe av ferien min er nå avsluttet, men bloggen fortsetter.

Nå vil jeg vinkle mer over på fysisk og psykisk helse, litt kosthold, og fortsatt mange turer i nærmiljøet.

I dag regnet det utenfor hytteveggen, da er peisen et perfekt sted å nyte livet ❤️

Dette motivet er fra hyttas veranda mot vest.

Regnet ga seg og moltene ropte på meg 💛🧡❤️🧡💛

Nå er jeg i kjent terreng…..her har jeg tråkket og gått siden jeg var lita jente 💚

Jeg hadde ikke bærspann, men da dugde vannbøtta godt 💕💕💕

Oj, høst allerede 🙄 må vente litt, kjære dvergbjørk 💚💛💚❤️

Dagens skiftende vær skapte magiske stemninger……og vi var ute i 5 timer og fikk kost oss med skiftningene ❤️

Røtter er alltid flotte kunstverk i naturen 🤎🦋🤎

Som mange andre steder så herjet det en storm her for et par år siden, rotveltene er enorme 🧡🤎🧡

Ehhhhh, gubben plukker raskere og mer enn meg……men det lever jeg godt med 🦋

Et koselig, lite vann rett ved Måsafjell 💙

Gaustakne ligger badet i sol 💛💛💛

Fornøyd som alltid, når jeg får være ute i naturen 💚 er jeg sur en dag er det bare å komme seg ut. Det går nesten alltid over etter turen 💚💚💚

Geitrams er en vakker blomst som lyser opp der jeg går 💕

Det ble ca 5 kg molter til sammen.

Her lager jeg syltetøy. Koker det opp (da smaker det best, synes jeg). Slumper i litt sukker. Fryser det ned og nyter syltetøy utover høsten 💛🧡❤️🧡💛

Jeg kan kose meg med puzzlespill. Men motivet må være noe jeg liker. Og jeg blir LITT hekta, som så mye annet jeg gjør 😂

I dag meldte vi oss på Eidsvoll 6-timers løp i august. Da tenker dere nok at jeg er skikkelig sprek 😳 og jeg er jo sprek som tør melde meg på slike ting. Men poenget er jo bare at vi, alle sammen, må ha noen mål å gå etter. Jeg elsker å utfordre meg selv, sånn litt innenfor det jeg vet at jeg kan klare 😘 og dette løpet er nemlig supert og for oss ALLE.

Her er vi i bevegelse i 6 timer, løper og går. Runde etter runde. Hvor langt hver og en kommer er opp til en selv. Jeg håper på 42, 195 meter, men det er ikke sikkert jeg klarer det. Uansett så vil jeg være fornøyd bare for å være med, kjenne på miljøet og nyte dagen.

Skulle ønske jeg møtte dere på løpet 🏃‍♀️🚶‍♀️

Nå MÅ jeg puzzle videre og tenke ut hva morgendagen skal inneholde 😂❤️💞❤️😂

Lillehammer til Tuddal 💞

Vi startet dagen med nydelig hotellfrokost før vi dro opp til hoppbakken på Lillehammer. Vi MÅTTE jo innom den før vi dro 😜

Herlig utsikt, men skjønner virkelig ikke hvordan folk tør å sette utfor slike bakker 😁 godt vi har ulike interesser 😘

På veg mot Oslo så ruver denne trebygningen godt i terrenget 🤎🤎🤎

Og vi fikk oss også en fin skogstur på veg mot Oslo, vi måtte jo på stolpejakt 😉

Kom dere ut folkens, nå er det bærtid ❤️

Jeg er så heldig at jeg har et barnebarn som spiller fotball og er med i Norway cup i år. Da måtte jeg jo se åpningskampen. Dessverre tapte de 😪

Håper de gjør det bedre ut over i uka 💕

Etter Oslo var planen å kjøre til hytta i Tuddal.

NÅ MÅ VI PÅ BÆRTUR 😂😂😂

Men litt stolpejakt på vegen var greit avbrekk og i Hokksund tuslet “Ludvik” rundt og ville være med i bloggen min. Stoppet fint og lot seg avbilde 🤎🦔🤎

Det ble en kort blogg i dag, er ganske trøtt og sliten etter en lang dag med mange ulike aktiviteter. Jeg er ikke så god på å kjøre i Oslo, trudde jeg……men det gikk helt supert. Jeg lar meg sjelden stresse og brukte gps på telefonen, det er supert.

I morgen håper vi på fin tur rundt hytta, og molter i spanna våre 🧡💛🧡💛🧡💛🧡

Lillehammer 🦋🤎🦋

Jeg skjønner at jeg skiller meg litt ut fra andre folk….jeg trenger ikke masse comfort og greier. Det er som Olav sier, bare det er rent og ting funker så er det bra. Jeg kunne like godt fortsatt å sove i bilen

MEN

jeg gledet meg til hotellfrokost i dag morges. DET er deilig 💕

Egg og tomatbønner på ferskt brød ❤️

Vi måtte jo ut og se litt av byen….

Birkebeineren går igjen i hele byen….

Blomster og vann, jeg elsker det 💞

Stakkars, han strevde med å komme inn,

så jeg hjalp litt til 😂

Strandpromenaden langs Mjøsa er flott….

OG interessant når vegen står under vann 😂 her måtte vi kravler opp på hovedveien et stykke før vi kunne fortsette……

Nå kribler det skikkelig….

bærsesongen er i gang 💞

Detaljene når man er ute og går, er mange. Det handler bare om å bruke øynene 😳

Olav har lovet å kjøpe en slik til meg når han finner den til salgs 🦋🤎🦋

Fin pynt over en butikk 💚

Og her “landet” vi etter å ha lagt igjen en del kroner i byens butikker 😘😁

Koser oss med å se på folk, og være i “kommentarboksen”….. 😂😂

Vi nyter et avslappet byliv på en pub. Trenger ikke være alkohol, alt man drikker ❤️

Jeg er nok mer rastløs likevel, mer enn vanlig. Skulle gjerne gått mer (blir nok bare litt over 20000 i dag),

jeg “logger av” og roer selvsagt ned 😜 vi skal snart kose oss og nyte pizza og avslutte denne delen av ferien her i Lillehammer.

Nye eventyr ligger foran meg /oss 💞

følg med 🦋🦋🦋

Østerdalen…… 🦋🦋🦋

Jeg starter med gårsdagens avslutning. Vi er begge enige om at dette var vel verdt pengene. Jeg tenker at det er veldig lenge siden jeg har sett en så bra forestilling. Skuespillerne holdt på oppmerksomheten vår i to timer. Ingen dødpunkt.

Flotte historietimer 😘

Vi så en forestilling om svenskenes invasjon i Norge, og Røros. Men det var så mye, mye mer. Det handlet om kjærlighet, om å tørre å elske, om å miste. Det handlet om sterke kvinner og kvinnelist. Det var humor og mye alvor. Og avslutningen var dramatisk, når svanskekongen var død og svenskene trakk seg tilbake. De kom ut for uvær over Sylanfjellet. Skuespillerne klarte på en mesterlig måte å gjenskape denne kampen mot naturens krefter. Lyd og lyssetting var perfekt. Og jeg “gråt” når det hele var over. Ja, jeg er en følsom dame som lar meg rive med 💕 jeg brukte litt tid å førdøye og roe ned. Og selv i dag får jeg tårer i øynene over den flotte fremføringen..

Oppfordring til alle: Dra på Elden i Røros

bsh

Tynset.

Et lite “stolpejakt stopp” her. MEN de har også utrolig godt bakverk (som vi hadde til niste nedover Østerdalen) 🤎💛🤎

Bare et lite stopp i utkanten av et sted 😂

Man kan jo ikke kjøre Østerdalen uten å stikke innom Aukrust museet. Mye artig som den mannen har skapt 🧡💛🧡

Jeg prøvde å trøste Ludvik litt 💕

Overlegne typer 😂

Denne stod på dodøra, syntes det var litt artig. Det er veldig gjennomført…..

cof

Jeg har ikke så mye å skrive om bildene. De taler for seg. Mange gode minner fra filmene hans.

Og så fikk jeg kjøpt molteis, med masse molter i. Den smakte himmelsk 🧡🧡🧡

Vi hadde fått tips om at Jutulhogget var fint, så da stoppet vi der 💚

Det var flott, og nydelig skogsterreng rundt. Bare synd at vi måtte kjøre videre 😪

Fururota og meg 🤎💚🤎

Røsslyngen var vakker her 💕

Geitramsen også 💕

Artig laga 🤎💚🧡💛❤️💙

Venabygdsfjellet er vakkert. Dessverre fikk vi bare nytt det fra bilvinduet 😪 her må jeg tilbake og gå en gang 🦋🤎🦋

Til slutt en liten tur innom veg museet på Øyer, før vi kjørte til Lillehammer og sjekket inn på hotell. Her blir vi i to netter 💕💕