I dag hadde vi et hyggelig stopp i Levanger hos “familien”……det satte vi stor pris på ❤️❤️❤️
Etter Levanger stoppet vi på et lysstøperi langs vegen. De har et flott museum over gamle ting. Herlig å se 🧡
Det ble litt stolpejakt undervegs i dag også 😁
Jeg begynte å kose meg sa vi tok av E6 i Stjørdal, mot Røros 😉 da kom vi inn på veg med vakker natur rundt oss på alle kanter. Og vegen var fin å kjøre 💚
Vi er begge fascinerte av fosser og denne fikk vi tilfeldig se pga en stolpe 😂
Her nærmer vi oss Røros, har vel ca 9 mil igjen. Nydelig på fjellet selv i regnvær 🦋
Masse reinsdyr og sauer langs vegen 🐑
Han her hadde skikkelig god tid, så da hadde vi god tid også 😂
Vakre bilder på veggene på Motellet vi bor på 💛
Her skal vi bo i to netter, det blir bra 💕💕
Jeg MÅ jo drikke Rørosmelk og spise Røroskjeks ❤️❤️ Gleder meg til å se hva morgendagen vil bringe 🦋
Vi fikk fin gratis parkering, hele dagen, rett ved kulturhuset i Namsos 🤎
Det tok ikke mange minuttene før jeg så hytta på fjellet der, og da sa jeg:”Dit SKAL jeg”. Da må jo gubben bare dilte etter 😂
Men først gikk vi litt langs vannet og “fanget” mange fine biler undervegs 💕
Det står SMIL, så da må jeg jo smile ❤️
Jeg elsker DDE, og her var det laget litt fra sangen deres, og sanger til andre store artister fra byen ❤️❤️❤️
Dere ser vel her at gubben “har det i seg” 😂 han elsker musikk, rock 🎼🎵🎶🎸
Og gamla koste seg på støtfangeren til bussen 😂
Byen bærer tydelig preg av å være rockeby 🎸🎸🎸
Da var vi på veg mot hytta på toppen.
Opp Kirkegata (måtte snu meg å ta bilde), fikk opp litt puls og det er god trening 💙
Jada, opp dit skal vi 😁
Vi fant en “klatresti” opp til toppen 😉
Supert å gå.
Men når vi kom opp, stod det biler på toppen 😂 herlig! Vi hadde skravla oss opp lia, og så kunne vi brukt vegen😂
Men vi elsker stier, så for oss var det beste måte å komme opp på 💚🤎💚
Nydelig utsikt 💛
Gubben og gamla på tur 🤍❤️🤍
Alle skjønner vel at dette er fineste veg til topps 🦋🦋🦋
Over hele Namsos har de dekorert offentlige søppelkasser med fine motiv, her er en av dem 💙🤍💙
Det var en veldig enkel DNT-hytte. Med flott utsikt og ikke skummelt å se ned 😘
Vi var jo på stolpejakt, så da passet det å ta vegen nedover….
Vel nede i byen igjen tok vi en avgjørelse på å gå “brurunden” på ca 5 km 🚶♀️🚶♂️
Her var det en utrolig vakker all`e…..
Jeg storkoste meg på denne runden også 💕
Plutselig kom det en bitteliten regnskur, men da dukket det opp en gapahuk vi kunne sitte litt inni 💚🤎💚
Vi løp litt bortover gamle togskinner og plutselig dukket disse flotte bildene opp på en vegg 🤍💚🤎
Takk til alle som lager så mye kunst som vi kan nyte undervegs ❤️❤️❤️
Vi kom til en tunnel, men her måtte vi ta av togskinnesporene og gå en annen veg, pga stolpejakten vår 😳
Neste stolper var på Namdalsmuseet 🤎🤎🤎
Flere flotte, gamle hus. Jeg elsker lafta bygninger og lukta av tjære 🦋
Da var “brurunden” slutt og vi tok en ny avgjørelse. Nå ville vi fullføre “kartet” på stolpejakten 😁
Vakker natur i bymarka 💕 men fy søren så utrolig mye klegg og insekter. Vi holdt på å bli gale en stund. De stakk, vi skreik, de stakk igjen osv. 😂😂😂
Vi prøvde å løpe fra dem, men til ingen nytte.
Kan godt si at vi fikk trimma og ble svette (men det er bare bra, god trening er vi ikke redde for) 🦋🤎🦋
Insektene ga seg litt etter hvert, heldigvis 😉
På toppen her blåste det litt, og det var deilig 😘
Det ble flere topper, opp og ned, opp og ned.
Innimellom mistet vi motet litt, men da sa vi bare fine ting til hverandre og holdt motet oppe.
Som f.eks “dette er skikkelig god trening”
❤️💚🤍💚❤️
Og naturmessig, så var jo jeg i mitt ess ❤️
Og jeg kan love dere at når vi oppdaget modne molter (og blåbær) så steg humøret 100 hakk. ENDELIG fikk jeg nyte søte, gode molter. Og vi var enige om at nå MÅ vi snart på bærtur 💛🧡❤️🧡💛
Vel nede i byen igjen, etter flere timer i marka, så måtte jeg “kline med” Åge Aleksanderse ❤️🧡❤️
Vi er heldige i Norge som har så mye kunst å beundre på vår ferd utendørs 🚶♀️🚶♂️
Jeg blir litt “mobbet” fordi jeg ofte bare setter fra meg bilen min på skrå. Og litt moro i dag da bobilen ved siden av gjorde som meg (han kom etter oss). Jeg er altså en trendsetter 😂😂😂
Det ble en perfekt, lang, flott stolpejakt dag. Vi har virkelig fått sett mye av Namsos, både by og bymarka. Det ble 75 stolper og 41710 skritt. Kan vel trygt si at vi er ganske spreke 🤔❤️😘❤️😉❤️
Transportetapper er ikke min sterkeste side, men det må til hvis man skal komme litt avgårde. Vi hadde bestemt oss for at Namsos skulle bli neste stopp…..så da kjørte vi Villmarksvegen og E6 før vi tok av mot Namsos (i Grong) 😉
Utfordringen (for meg), når vi bare skal forflytte oss, er at det kribler i beina mine. Jeg vil jo utforske fjellheimen 😘 her er vi jo nær steder jeg har hørt om, bl.a Børgefjell 🤎🤎🤎
Første stopp var Hattfjelldal 🤎🤎🤎
Her var vi faktisk på stolpejakt også 😁
Kreativt blomster oppheng 💚🤎💚
I Trofors fikk vi kjøpt litt mat og koste oss ute med lunsjen.
Dette bildet satt vi og så på 💙💚💙
Og plutselig var vi i Trøndelag 🤎🦋🤎
Her stoppet vi på et mini “shoppingsenter” 🤎 koselig med peis 🤎
Olav kjenner “svigersønnen” til denne gården. Vi stakk innom en tur, men han var ikke hjemme. Så i stedet for ble vi “kastet inn i” et fotokurs med en berømt fotograf, skuespillere, filmskapere m.fl. TØFT 😉 Livet handler om å bare være tilstede og vi lærte litt nytt i dag også 💕
Namsos camping. Ok, hytte, men kan ikke akkurat skryte av den. Vi skal nok fint få sove her, et par netter. Hytta mangler en del utstyr og kokeplater fungerer ikke. Vi får si ifra, så blir det nok bedre til neste mann som kommer.
De første høydemeterne var veldig bratte, men så flatet det litt ut…..før…..
Mere klatring, men likevel flott terreng å gå i. Jeg storkoste meg, dette livet elsker jeg 💚
Og i dag var hele min familie med på starten av turen (noen snudde undervegs) 😲
Perfekt natur, selv om tåka lå rundt oss jo høyere opp vi kom 💙🤍💙
Dattera fant årets første molte som var moden, puslete, men det er en start 💛🧡
Wow, se så vakkert ❤️
Obs, endelig på toppen….ikke falle ned her om vi har livet kjært ❤️
Jada, på toppen ❤️
Vi lurte litt på om det gikk bratt ned her 😲 det gjorde det 😂
I dag var det deilig å være på tur, bratt, men ikke skummelt….bare nydelig ❤️
Vi måtte passe litt på hvor vi skulle sette føttene for å ikke skli eller snuble, men det var helt uproblematisk 🤎🦋🤎
Siste bratte “kneika” før vi var nede ved bilen ❤️
Herlige røtter som lager vakkert mønster, kunst i naturen 💚💚💚
Ungene ville bade, det var “bikkjekaldt”, men de hadde våtdrakter og det ble litt bading på de 💙🐬💙
I kveld dro Espen og Anja med barna, det er stille og tomt i rorbua nå 😪 Olav, Nina og jeg skal bare sove litt, så drar vi 06.30 i morgen tidlig. Da er denne flotte rorbuferien over og nesa vendes videre sørover. Vi er alle enige om at dette har vært en opplevelse for livet, og Kato som fiskeguide var toppers ❤️
Nina tar fly hjem fra Bodø i morgen. Jeg kjører bil og har flere ukers ferie fortsatt.
Dette ble nok en herlig dag med familien i Lofoten ❤️ først dro jeg på tur sammen med dattera mi. Vi gikk fra Hauklandstranda og opp til Mannen (dvs dattera gikk helt opp mens jeg stoppet da det begynte å bli bratt) 💕
Her stoppet jeg og brukte tid på å ta bilder, mens dattera fortsatte til topps 💕
Over den “kulen” der kunne ingen fått meg til å gå…..jeg skal ha en glede ved alt jeg gjør ❤️
Min glede, var å ta bilder, nyte utsikten , prate med folk, kjenne på friheten og gleden i livet ❤️💛❤️
Av og til speidet jeg etter dattera, laaaaaangt der oppe 😉
En fornøyd 60-åring ❤️
På veg ned måtte jeg bare ta bilde av denne sauen som virkelig slapper av 🐑
Sauen til høyre og jeg har en likhet 😂
vi skakker på hodet når noen tar bilder av oss 🐑🤍
Vi valgte å gå kjerrevegen, via Uttakleiv, tilbake til Hauklandstranda 🚶♀️🦋
Her bor visst trollet, synd at han ikke var hjemme…..
enda vi nynna “Dovregubbens Hall” for han 🤎🙊🤎
På Uttakleiv var det en fugl som gjerne ville være med i bloggen 💚
I dag var det flere hjerter i naturen 💚💚💚
Jeg er fasinert av sjø og bølger. Skulle gjeropplevd en skikkelig storm her også (på land selvfølgelig 😂), men vakkert bare de svulper litt også 💙
Ei flott lita jettegryte.
Vakkert naturfenomen 🤎
Etter to års jobbing for å lage veg, så hadde de kommet hit. Det var ikke langt. Sier litt om hvilket slit det var å få laget veg langs vannet. En gang senere raste vegen ut, barna måtte gå over rasstedet og ble hentet på andre siden 😲
🤎💙💚🤍❤️💛🧡
Mange vakre motiver på vår vandring ❤️
Jeg trur dette er en nordlandssjark 🤎
Den er vakker 🤎🤍🤎
Hvis jeg husker riktig, så heter denne øya “Tåa” 🦋
Tilbake på Haukelandstranda 🐬
Gravdal kirke (måtte bare ta bilde av den, den var så spesiell) ❤️
Mitt minste barnebarn, Odin, ble 11 år i dag ❤️ det måtte feires med god mat og koselig samvær ❤️💙❤️
En nydelig kveld, siste kvelden sammen med storfamilien ❤️ noen drar hjemover i morgen og noen av oss blir til lørdag ❤️
Herlig å være ute på vannet (selv om jeg er ei skikkelig landkrabbe som også i dag kjente på at de få bølgene/dønningene som kom ga meg en uggen følelse, sukk) 😪
Kato, vår fantastiske koselige båtfører viste hvordan vi skulle slippe ut kroken og fisken nappet med en gang ❤️ jeg fikk stanga i hendene og skulle dra opp fisken. Utrolig tungt og veeeeeldig moro ❤️ en opplevelse for livet selv om fisken ikke var megastor. Jeg kjente godt at jeg levde ❤️
Det ble mye fisk på oss til sammen 🐬
Jeg var ikke så opptatt av storfisken, egentlig. Opplevelsen og fellesskapet var viktigst ❤️
Nå har jeg begynt å øve på å filetere fisk, litt bedre for hver gang. Og skikkelig moro 💙
Og målet var fiskesuppe til storfamilien på kvelden. Anja er utrolig gode på å lage mat. Jeg fulgte nøye med, så kanskje jeg klarer det alene neste gang 💙🐬💙
Og denne gangen var det mer enn nok suppe, 3 porsjoner til meg er i grunnen passe 😂
Dette var en flott dag, herlig opplevelse og gode klemmer ❤️ jeg er heldig ❤️
Jeg elsker å sove i sovepose, men det var deilig med seng og dyne også. Og heldige meg får dele rom med yngste barnebarnet mitt ❤️ det er noe fint med det å lytte til at han sover rett over meg, i overkøya 💕
Koselig å si god natt til hverandre og “glad i deg” (det er mye omsorg i den gutten).
På veg ut til vikingmuseet var jeg heldig å ha eldste barnebarn i bilen. Vi koste oss og småpratet om små, fine ting ❤️ ingen tvil om at jeg setter pris på å være med andre 💕 (selv om jeg trives i eget selskap også)
Disse møtte oss på utsiden av museet 🐑
Inne var det mye informasjon, bilder, filmer m.m. Mye interessant å se. Jeg er ikke en som stadig går på museer, men jeg kan likevel bli interessert når jeg først er der 💚
Levende dyr på utsiden var koselig, her fikk vi hilse på villsvin 🧡
Jeg lar meg imponere av byggeskikken og spesielt taket 🧡
Jeg elsker håndarbeid og strikking.
Farging av garn har alltid fasinert meg
💚🧡❤️💙
Koselig med levende varme og matlaging på bål 💚💚
Moro for både barn og voksne og kle seg ut.
Her er jeg med dattera mi 💕
Mange fine detaljer 🧡
Uteområdet
Vegkirken som jeg har skrevet om tidligere i bloggen, da jeg også var inne. Den ligger på samme området.
Rester fra et av langhusene, det var enorme bygg som rommet mye 🤍
Her kunne vi spille 3 på rad 💕
Kuer og hester 🧡💚
“Vikingedo”, det var kanskje slik de satt 😂
Området var fint tilrettelagt med mange aktiviteter for små og store barn 💛😂
Vikingskip som vi fikk en liten “seiltur” med, om vi hadde lyst 🧡💚🧡
Nydelig håndverk 💛 årer til båtene
Koselig grillplass inni skogen som vi kunne bruke, om vi ville 🦋
Disse grantrærne er virkelig rare 💚 det vokser hele tiden nye skudd på stammen.
Etter besøket på museet/i parken, så dro vi hver vår veg. Jeg hadde litt småting jeg måtte fikse. Da jeg kom tilbake til bilen så var det to måke unger som var i full gang med å rense bilen min for insekter….kjekt 😂
Tilbake i rorbua fikk jeg besøk av koselige måker 🤍🤍🤍
Rorbua vi bor i er den røde, til venstre. Vi bor i Kokkebua ❤️ det passer bra, i dag laget vi nydelig middag til alle 12. Glad jeg har med Anja på tur ❤️
Kjæresten min hadde med barna sine på fisketur i dag, og her kommer de inn med storfangst 💙💙💙 de reddet middagen i dag, så får vi andre ta ansvar i morgen 😁
Steinbit er ikke en vakker fusk 😲
Gog natt fra Ballstad, gleder meg til i morgen og nye opplevelser 💕🤍💕